لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۴

فرمانده سپاه: امروز آخرین روز شرارت شما بود، دیگر به خیابان نیایید


حسین سلامی
حسین سلامی

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز شنبه، هفتم آبان، در آیین تشییع پیکر کشته‌های حمله مسلحانه به حرم شاهچراغ در شیراز به معترضانی که در شش هفته اخیر در سراسر ایران تظاهرات کرده‌اند، گفت «امروز آخرین روز شرارت شما بود».

او در همین حال گفت: «انقلاب شکوهمند اسلامی با شرارت تعداد معدودی فریب‌خورده هرگز آسیب نخواهد دید.»

خبرگزای رویترز نوشته است که اخطار حسین سلامی که امروز «آخرین روز» بود، می‌تواند نشان این باشد که نیروهای امنیتی سرکوب خود را در مقابله با ناآرامی‌هایی که سراسر ایران را درنوردیده، تشدید کنند.

حسین سلامی در این مراسم از جوانان ایران خواست دیگر به خیابان‌ها نیایند و در تظاهرات و اعتراض‌ها مشارکت نکنند. وی گفت «شرارت را پایان دهید، دیگر به خیابان نیایید، از جان ملت چه می‌خواهید؟»

در حمله یک فرد مسلح در شامگاه روز چهارشنبه به حرم شاهچراغ، به گزارش صدا و سیما، ۱۵ تن کشته و ۱۹ نفر دیگر زخمی شدند.

گروه داعش چهارشنبه شب در شبکه خود به نام «اعماق»، و سپس روز پنج‌شنبه در نشریه هفتگی خود، به نام «النبا»، مسئولیت حمله را عهده‌دار شد. داعش نوشته که رویداد شیراز آخرین حمله این گروه به ایران نخواهد بود.

استاندار فارس نیز سه روز بعد خبر داد که «تروریست» عامل حمله در بیمارستان تلف شد. نام مهاجم در برخی خبرهای رسانه‌های ایران «حامد بدخشان» با تابعیت «یک کشور خارجی» اعلام شده است.

فرمانده کل سپاه در سخنان خود در شیراز ضمن حمله شدید به عربستان سعودی و سایر «دشمنان»، و نیز به رسانه‌های فارسی‌زبان خارج گفت: «امروز ماهواره‌ها ببینند، آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها، صهیونیست‌ها، سعودی‌ها و رسانه‌های دروغ‌پراکن آنها که می‌خواهند سیمای درخشان ما را تیره کنند، اگر کمی انسانیت و مردانگی دارند، از آسمان، شیراز را ببینند؛ این شیراز واقعی است.»

حسین سلامی خطاب به معترضانی که در یک ماه و نیم اخیر در پی مرگ مهسا امینی که در بازداشت «پلیس امنیت اخلاقی» جان باخت، خواسته خود را برای ساقط شدن نظام حاکم بیان کرده‌اند، گفت «وطن و شرف‌تان را به آمریکا نفروشید... لباس سربازان آمریکایی را از تن‌تان بیرون آورید و به مهره‌های آن‌ها تبدیل نشوید.»

فرمانده کل سپاه مانند رهبر جمهوری اسلامی از پرداختن به ریشه‌ها و عمق ناخشنودی مردم ایران از عملکرد نظام خودداری کرده‌ و معترضان را «فریب‌خورده» نامید.

همچنین در حالی که نیروهای انتظامی و سایر ماموران امنیتی جمهوری اسلامی در یک ماه و نیم اخیر ده‌ها تن از معترضان، اکثرا نوجوانان و جوانان، را با شلیک گلوله و ضربات باتوم و تفنگ کشته‌ و از ایجاد ناامنی و آسیب زدن به اموال عمومی و خصوصی باکی ندارند، فرمانده کل سپاه در سخنان روز شنبه خود مدعی شد که معترضین با «سوء استفاده از خویشتن‌داری مردم»، «آتش‌سوزی» و «اغتشاش» به راه انداخته‌اند.

حسین سلامی با غفلت از دلایل پیوستن دانشجویان در ده‌ها دانشگاه سراسر کشور به اعتراضات جاری نیز پرسید: چه شده که «عده اندکی دانشجو امروز پژواک صدای بیگانه شده‌ و الفاظ رکیک به کار می‌برند؟... ما از شما فضیلت اخلاقی می‌خواهیم».

فرمانده کل نظام تایید کرد که «مردم مشکلات اقتصادی دارند» اما این ادعا را عنوان کرد که با وجود این مشکلات، مردم هنوز به نظام «اعتماد دارند».

همزمان، محمد مصدق، معاون اول قوه قضاییه که به شیراز رفته، اظهار داشت که این قوه در ادامه رسیدگی خود به ماجرای شاهچراغ و «اغتشاشات» هفته‌های اخیر، «افراد پشت پرده این رویدادها را رها نخواهند کرد و آن‌ها را هم به مجازات لازم خواهد رساند».

مقامات ارشد نظام در حالی در آیین خاکسپاری کشته‌های حمله شاهچراغ و مراسم تشییع مامورین امنیتی کشته شده در اعتراضات شرکت می‌کنند که خانواده‌ها و مردمی را که در مراسم خاکسپاری و یادبود قربانیان این رویدادها جان دادند، به‌شدت مورد آزار و تعقیب قرار می‌دهند.

همزمان با مراسم کشته‌های شاهچراغ در شیراز، صدها تن از مردم در اراک در آیین خاکسپاری مهرشاد شهیدی‌نژاد یک جوان ۱۹ ساله که در روزهای گذشته بر اثر ضربات شدید به سر کشته شده است، شرکت کردند و خطاب به حاکمیت شعار دادند: «حسین حسین شعارتون، جنایت افتخارتون».

تظاهرکنندگان در برخی نقاط ایران در روزهای بعد از کشتار شاهچراغ شعارهایی می‌دهند که حکومت و حتی سپاه پاسداران را عامل این حمله تروریستی می‌دانند. شعارهای متعددی بر کلام معترضان جاری است، مانند: «همونی که چلاقه، قاتل شاهچراغه» یا «بسیجی، داعشی، پیوندتان مبارک».

دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران نیز روز هفتم آبان شعار ‌دادند: «شاهچراغ، رِکس دیگه‌است، اینم یه نیرنگ دیگه‌است».

جمهوری اسلامی از آغاز اعتراضات چند راهپیمایی حکومتی برای «خواباندن» تظاهرات برپا کرد که نه تنها شمار اندکی از حامیانش در آن حضور یافتند، بلکه گستردگی تظاهرات مخالفان را در پی داشت.

حال به نظر می‌رسد که بعد از رویداد شاهچراغ، حکومت موفق شده که شمار بیشتری از حامیان خود را به تظاهرات بکشاند؛ از جمله شمار شرکت‌کنندگان در راهپیمایی‌های حکومتی روز ششم آبان بعد از نماز جمعه تهران و شهرستان‌ها، بیش از راهپیمایی‌های قبلی بود.

برخی تحلیلگران ایرانی مخالف جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور نظر به سابقه عملکرد حکومت حاکم در دهه‌های گذشته، این احتمال را مطرح کرده‌اند که حمله شاهچراغ برنامه طراحی شده از سوی خود نظام ، در چارچوب تقلای شدید حکومت برای پایان دادن به اعتراضات جاری باشد.

XS
SM
MD
LG