لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۳

واکنش‌ها به اتهامات امنیتی علیه دو روزنامه‌نگار بازداشتی: «روزنامه‌نگاری را ممنوع کنید!»


نیلوفر حامدی (سمت چپ تصویر) و ملیحه محمدی، خبرنگاران روزنامه‌های شرق و هم‌میهن
نیلوفر حامدی (سمت چپ تصویر) و ملیحه محمدی، خبرنگاران روزنامه‌های شرق و هم‌میهن

مدیران مسئول روزنامه‌های شرق و هم‌میهن که سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات روزنامه‌نگاران آنها را به انتشار «اخبار جهت‌دار در رابطه با مرگ مهسا امینی» متهم کرده‌اند از عملکرد این روزنامه‌نگاران دفاع کردند.

غلامحسین کرباسچی، مدیرمسئول روزنامه هم‌میهن روز شنبه ۷ آبان گفت، الهه محمدی، خبرنگار این روزنامه با هماهنگی مسئولان این رسانه برای پوشش تشییع جنازه مهسا امینی به کردستان رفته بوده است.

هم‌زمان مهدی رحمانیان، مدیر مسئول شرق تاکید کرد که نیلوفر حامدی روزنامه‌نگار این رسانه در همه مراحل پوشش خبری جان باختن مهسا امینی با او هماهنگ بوده و رسالت خبری خود را انجام داده است.

او در ادامه گفت که اتهام «آموزش خبرنگار شرق در خارج از کشور برای انتشار عکس و گزارش مرگ مهسا امینی» کذب است.

سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات ایران روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای این دو روزنامه‌نگار زن را به انتشار نخستین عکس مهسا امینی روی تخت بیمارستان و «اخبار جهت‌دار» از مراسم تشییع، تدفین و تجمعات اولیه متهم کردند.

آقای کرباسچی اما در واکنش به این اطلاعیه گفت: «رفتند گزارشی برای روزنامه تهیه کردند و مشابه آن گزارش نیز در خبرگزاری فارس و دیگر خبرگزاری‌ها به تفصیل و با جزئیات بیشتر تهیه شده است.»

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران نیز روز شنبه تاکید کرد، «بیانیه مشترك دو نهاد اصلی اطلاعاتی كشور درباره تحلیل رویدادهای اخیر، مضمونی نداشت جز اینكه باید روزنامه‌نگاری را جرم و ممنوع اعلام كرد، زیرا فعالیت عادی دو نفر از همكاران ما در انجام وظیفه حرفه‌ای را مصداق اتهامی قرار داده‌اند كه به معنای پایان كار روزنامه‌نگاری است».

این بیانیه می‌افزاید دو فعالیت خبری مورد اشاره نهاد‌های اطلاعاتی، جزو ابتدایی‌ترین و بدیهی‌ترین وظایف روزنامه‌نگاری محسوب می‌شود.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران دربیانیه خود آورده است: «این اتهام كه همكاران ما برای آموزش بدیهیات و اصول اولیه روزنامه‌نگاری به خارج از ایران رفته و در كلاس‌های روزنامه‌نگاری شركت كرده‌اند، فارغ از صحت و سقم اصل وجودی چنین برنامه‌هایی، توهین به شعور مخاطب و جامعه روزنامه‌نگاری محسوب می‌شود؛ آن هم دو روزنامه‌نگاری كه از حرفه‌ای‌ترین روزنامه‌نگاران كشور هستند.»

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران در ادامه گفته است مگر قرار بر این بوده كه تصویری از خانم مهسا امینی یا خبر مراسم مهسا امینی منتشر نشود كه آنان خلاف آن عمل كرده باشند؟ این حق آنان و از آن مهم‌تر وظیفه حرفه‌ای‌شان بوده است، ضمن اینكه مدیران رسانه‌ای آنان نیز در جریان مأموریت‌كاری آنها بوده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران، دیدارنیوز و شبکه‌های اجتماعی؛ د.خ/س.ن
XS
SM
MD
LG