لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۷

کشته شدن «دست‌کم ۱۶ نفر از معترضان» در شهرهای کردنشین ایران طی پنج روز


تصویری آرشیوی از اعتراضات در سنندج
تصویری آرشیوی از اعتراضات در سنندج

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو گزارش داد که در فاصله روزهای چهارم تا هشتم آبان دست‌کم ۱۶ شهروند در شهرهای کردنشین شمال غرب ایران کشته شده‌اند.

گزارش این سازمان با تصاویر این ۱۶ نفر همراه است از جمله فرشته احمدی، ساکن مهاباد که روز پنج‌شنبه پنجم آبان با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی کشته شد.

شهرهای کردنشین ایران مانند بسیاری از دیگر نقاط کشور از زمان جان باختن مهسا امینی، اهل سقز، صحنه اعتراضات گسترده‌ای بوده است. روز چهارشنبه چهارم آبان چهلمین روز درگذشت مهسا امینی بود که به همین مناسبت اعتراضات گسترده‌ای در سراسر ایران شکل گرفت.

سازمان هه‌نگاو می‌گوید که در روز چهارشنبه دست‌کم ۶ نفر از معترضان در شهرهای مهاباد، سنندج و قصر شیرین با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی یا بر اثر خفگی ناشی از گاز اشک‌آور کشته شده‌اند.

این گزارش حاکی‌ از آن است که روز پنج‌شنبه پنجم آبان شمار کشته‌شدگان اعتراضات در شهرهای کردنشین به ۸ نفر افزایش یافته است. همچنین در روزهای جمعه ششم آبان و یکشنبه هشتم آبان نیز یک شهروند کُرد کشته شده‌اند.

به نوشته هه‌نگاو، در میان جانباختگان ۳ نفر زن و ۳ نوجوان زیر ۱۸ سال هستند. همچنین این گزارش می‌گوید که ۱۴ مورد معادل ۸۸٪ کل موارد با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر حکومت کشته شده‌اند، یک دختر ۱۶ ساله در اثر برخورد ضربه باتوم به سرش و یک مرد نیز در اثر خفگی ناشی از پرتاب گاز اشک‌آور جانش را از دست داده‌ است.

اعتراضات ایران در واکنش به مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد ولی اکنون پس از گذشت ۴۵ روز ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داده است.

گزارش نهادهای مدافع‌ حقوق بشر حاکی از آن است که از ابتدای اعتراضات تاکنون بالغ بر ۲۵۰ نفر از معترضان کشته شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های هه‌نگاو و رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG