لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۵

وزارت اطلاعات از بازداشت «دیگر عوامل» کشتار در شاهچراغ خبر داد


شش روز پس از حمله مسلحانه به آرامگاه احمد بن‌موسی، پسر امام هفتم موسی کاظم، موسوم به حرم شاهچراغ در شهر شیراز و کشته شدن ۱۵ تن و زخمی شدن ۱۹ نفر دیگر، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز دوشنبه، نهم آبان، خبر داد که هفت تن را در این ارتباط شناسایی و بازداشت کرده است.

اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات، ابتدا روز دوشنبه گفت که «عامل دوم» حمله دستگیر شده است. پس از ساعتی نیز وزارت اطلاعات اعلام کرد که شش تن از «عوامل پشتیبانی» تیم حمله مسلحانه شناسایی و بازداشت شدند.

هنوز جزئیاتی درباره این هفت تن منتشر نشده، اما وزارت اطلاعات «قول» داده که گزارش‌های تکمیلی را در ادامه اطلاع‎رسانی کند.

استاندار فارس روز هشتم آبان خبر داده بود که عامل حمله که با گلوله نیروهای امنیتی زخمی شده بود، بر اثر شدت جراحات وارده در بیمارستان شیراز تلف شد.

برخی رسانه‌های وابسته به سپاه او را با نام «حمید بدخشان»، تبعه یک کشور بیگانه معرفی کردند.

کانال داعش وابسته به گروه داعش ساعاتی پس از حمله شامگاه روز چهارم آبان، مسئولیت تعرض مسلحانه را برعهده گرفت و یک روز بعد نیز هفته‌نامه این گروه این امر را تکرار و تهدید کرد که حمله یاد شده، آخرین اقدام از این دست علیه ایران نخواهد بود.

همچنین رسانه‌های داعش با تاخیر چهار روزه فیلمی از «بیعت» عامل حمله با ابو ابراهیم هاشم القرشی، خلیفه خودخوانده گروه داعش را منتشر کردند.

جمهوری اسلامی ایران با توسل به حمله صورت گرفته در شاهچراغ تلاش می‌کند تا اعتراضات یک ماه و نیم اخیر را بخواباند.

مقامات مخلتف در حکومت مدعی هستند که اعتراضات موجب ناامنی شده و به داعش برای حمله به ایران انگیزه داده است. این در حالی است که داعش سابقه حمله به ایران، از جمله به مجلس شورای اسلامی و آرامگاه بنیانگذار نظام در تهران را دارد.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز شنبه هفتم آبان در مراسم تشییع جنازه قربانیان حرم شاهچراغ به معترضان هشدار داد که «دیگر به خیابان نیایند» و گفت «امروز، روز آخر شرارت شما بود».

با این حال، نه تنها اعتراضات ادامه یافته، بلکه برخی از ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی ایران، در مسئول دانستن داعش در حمله تروریستی شیراز ابراز تردید کرده‌اند.

شعارهایی نیز از بعد از آن حمله بر زبان معترضان مردمی و دانشجویان در ایران جاری است که بعید ندانسته‌اند حکومت خود عامل آن رویداد باشد.

علی کریمی، ستاره دنیای فوتبال، که حامی قوی معترضان در یک ماه و نیم اخیر بوده، روز هشتم آبان نوشته بود که اگر حکومت خود عامل جنایت شیراز بوده، پس «قاتل» است و اگر بانی آن عامل خارجی بوده، حکومتی «نالایق» است.

XS
SM
MD
LG