لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۲

معدن طلای تفتان در سیستان و بلوچستان برای دومین بار به دست مردم «تعطیل شد»


عکسی که خبرگزاری تسنیم در سال ۱۴۰۰ از این معدن منتشر کرده است
عکسی که خبرگزاری تسنیم در سال ۱۴۰۰ از این معدن منتشر کرده است

رسانه‌های محلی سیستان و بلوچستان روز سه‌شنبه، دهم آبان‌ماه، گزارش دادند که مردم این منطقه در اعتراض به جمهوری اسلامی، برای دومین بار معدن طلای انجیرک واقع در شهرستان تفتان در این استان را تعطیل کردند و اجازه استخراج از این معدن را ندادند.

پایگاه خبری «رصد بلوچستان» با انتشار عکس‌ها و ویدئوهایی نوشت که صدها تن از مردم بلوچ روز دوشنبه، ۹ آبان، با تجمع در معدن طلای تفتان، اجازه استخراج در معدن را ندادند و معدن را تعطیل کردند.

معدن طلای تفتان یکی از بزرگ‌ترین معادن طلای ایران است. استاندار سیستان و بلوچستان در خردادماه سال گذشته گفته بود: «معدن طلای تفتان امسال حدود ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد که آینده درخشانی برای این شهرستان رقم خواهد خورد.»

با این حال سیستان و بلوچستان هم‌چنان یکی از فقیرترین استان‌های ایران به شمار می‌رود.

بر اساس گزارش رصد بلوچستان، مردم بلوچ اعلام کردند که «سرمایه‌های این معدن متعلق به ملت بلوچ است و هرگز اجازه نخواهند داد سرمایه‌های بلوچستان توسط بیگانگان استخراج و هزینه شود».

هنوز مقام‌های جمهوری اسلامی به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند، اما فعالان مدنی در شبکه‌های اجتماعی از این اقدام مردمی استقبال کرده‌اند.

آتنا دائمی، فعال حقوق بشر، در حساب توئیتر خود نوشت که تعطیل کردن معدن طلای انجیرک تفتان توسط مردم و عدم اجازه استخراج به جمهوری اسلامی «خبر بسیار مهمی است که نباید از آن غافل شویم».

به نوشته رصد بلوچستان، پیشتر نیز در ۲۶ مهرماه، مردم دستگاه و ماشین‌آلات این معدن را جمع‌آوری کردند و با حضور در فرمانداری تفتان اعلام کردند که «هیچ نیرویی حق ندارد از این معدن طلا استخراج کند.»

تعطیلی این معدن در شرایطی صورت می‌گیرد که اعتراضات مردمی در استان سیستان و بلوچستان همچنان ادامه دارد و مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، روز دوشنبه بار دیگر به جمهوری اسلامی نسبت به عاقبت سرکوب خشونت‌بار این اعتراضات هشدار داد.

آقای عبدالحمید در توییتی با اشاره به استمرار حکومت ایران طی بیش از چهار دهه نوشت: «آیا ‌اکنون که مردم از عملکرد مسئولان خسته شده‌اند، باید به سرکوب، زور و سرنیزه متوسل شد؟»

مولوی عبدالحمید در پی تیراندازی ماموران امنیتی به معترضان در روز جمعه هشتم مهرماه در شهر زاهدان که بر اساس گزارش‌ها به کشته شدن دست‌کم ۹۰ نفر انجامید، انتقادات تندی را متوجه حکومت جمهوری اسلامی کرده است.

این روحانی در یکی از سخنرانی‌های خود شخص رهبر جمهوری اسلامی را «مسئول» این رخداد دانست.

سرکوب شدید اعتراضات و کشتار مردم در زاهدان در حالی است که به تازگی رهبر جمهوری اسلامی در یک سخنرانی به مناسبت «هفته وحدت» ادعا کرد: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون هر آنچه در توان داشته برای تحقق عملی وحدت اسلامی به کار گرفته است.»

اما مقام‌های جمهوری اسلامی بارها از جمله در جریان اعتراضات جاری، به مخالفان و معترضان در این مناطق سنی‌نشین اتهام تجزیه‌طلبی زده‌اند تا سرکوب آنان را توجیه کنند.

به دلیل تلاش گسترده حکومت برای کنترل رسانه‌های مستقل، رادیوفردا قادر به تایید مستقل خبر معدن نیست.

XS
SM
MD
LG