لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۱

بازداشت یک گروه مسلح «وابسته به وزارت اطلاعات ایران» در جمهوری آذربایجان


جمهوری آذربایجان از بازداشت یک گروه مسلح و افراطی «وابسته به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی» ایران خبر داد.

بر اساس گزارشی که وزارت اطلاعات جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه، دهم آبان، در سایت خود منتشر کرد، این گروه ۱۹ نفره، تحت عنوان «جنبش اتحاد مسلمانان» در تهران، دمشق و حلب آموزش نظامی دیده است.

این گزارش می‌افزاید یکی از افراد این گروه هنگام انجام عملیات تروریستی در یک کشور دیگر بازداشت شده است.

وزارت اطلاعات جمهوری آذربایجان نام این کشور را نبرده، اما گفته است نا این فرد اورخان اسدف است.

پاییز پارسال دولت قبرس از بازداشت این فرد به اتهام طراحی عملیات برای ترور چندین تاجر اسرائیلی در این کشور خبر داده بود.

روزنامه «پولیتیس» چاپ نیکوزیا نیز نوشته بود که اورخان اسداف، شهروند جمهوری آذربایجان، با هدف انجام عمل تروریستی و بررسی احتمال ربودن اسرائیلی‌ها به ماموریت قبرس اعزام شده بود. وی به استفاده از گذرنامه جعلی و پولشویی نیز متهم شده است.

اورخان اسداف در بازجویی به پلیس قبرس گفته است که از فردی به نام «محمد» مبلغ ۴۰ هزار دلار دریافت کرد تا این ماموریت را عملی کند. جزئیاتی در مورد هویت فردی به نام «محمد» اعلام نشده است.

گزارش وزارت اطلاعات جمهوری آذربایجان نیز می‌گوید اعضای گروه بازداشت شده از طریق کشورهای ثالث به تهران رفته و بعد از تحویل مدارک شناسایی خود و دریافت پاسپورت‌های جدید جعلی، همچنین آموزش عقیدتی و اطلاعاتی، با هواپیمای باری به سوریه اعزام شده‌اند.

به نوشته این گزارش، این گروه با عقاید افراطی اسلامی به شکل پنهانی توسط وزارت اطلاعات ایران تشکیل شده و اعضای آن جدا از آموزش نظامی، آموزش‌های دینی افراطی در تضاد با ارزش‌های دولت سکولار جمهوری آذربایجان نیز دریافت کرده‌اند.

وزارت اطلاعات جمهوری آذربایجان تصاویری از این افراد با یونیفورم نظامی در سوریه منتشر کرده و گفته است دو نفر از رهبران این گروه که یکی طلبه حوزه علمیه قم است، هنوز در خاک ایران مستقر هستند.

گزارش یاد شده می‌افزاید افراد این گروه همچنین در بازگشت به جمهوری آذربایجان کتاب‌های دینی ممنوعه و ویدئوهای آموزشی حاوی عقاید افراطی همراه آورده‌ و برخی کتاب‌ها و لباس‌ها با شعارهای اسلامی نیز با یک خودرو متعلق به سفارت ایران در باکو به کشور منتقل شده است.

با استفاده از گزارش‌های وزارت اطلاعات جمهوری آذربایجان، رادیوفردا/ د. خ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG