لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

صدها دانشگاهی در آمریکا خواستار حمایت بایدن از معترضان و توقف مذاکره با تهران شدند


جو بایدن
جو بایدن

بیش از ۲۳۰۰ استاد از دانشگاه‌های سراسر آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌ جمهور این کشور، از او خواستند ضمن متوقف کردن مذاکرات احیای برجام، در حمایت از معترضان در ایران اقدامات بیشتری انجام دهد.

این نامه که شامگاه سه‌شنبه، دهم آبان، برای رئیس‌ جمهور آمریکا فرستاده شده، به امضای از جمله ده برنده جایزه نوبل و همچنین ۴۲۵ نفر از استادان ایرانی‌تبار ساکن آمریکا رسیده است.

در این نامه، فضای دانشگاه‌ها «زمین مقدس» خوانده شده و در مورد سرکوب خشونت‌آمیز دانشجویان در دانشگاه‌های ایران به‌ویژه دانشگاه صنعتی شریف هشدار داده شده است.

امضاکنندگان نامه با اشاره به کشته، زخمی یا دستگیر شدن شمار زیادی از دانشجویان، از رئیس‌ جمهور آمریکا خواستند «به وضعیت وخیم در دانشگاه‌های ایران» توجه فوری کند و «اقدامات ملموس بیشتری» انجام دهد.

آنان همچنین حملات جمهوری اسلامی به معترضان و دانشجویان را «وحشتناک و کاملاً غیرقابل قبول» دانستند و از دولت آمریکا خواستند تا هرگونه مذاکره با حکومت ایران را متوقف کرده و از لغو تحریم‌ها تا زمان پاسخگویی ناقضان حقوق بشر در ایران جلوگیری کند.

یک برنده تمپلتون، ۱۲۵ عضو آکادمی ملی علوم، آکادمی ملی مهندسی و آکادمی ملی پزشکی و صدها برنده مدال‌های معتبر جهانی در میان امضاکنندگان این نامه هستند.

این دانشگاهیان همچنین از دولت آمریکا خواستند با انجام ملاقات با فعالان برجسته، نحوه حمایت از معترضان در ایران را بررسی کند.

با وجود تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی و حمایت‌های اعلام شده از سوی آمریکا برای مردم ایران، امضاکنندگان این نامه معتقدند که دولت آمریکا به اندازه کافی در زمینه حمایت از اعتراضات ایران تلاش نکرده است.

کاظم کازرونیان، یکی از امضاکنندگان این نامه، گفت: «این دولت [آمریکا] باید رژیم [ایران] را مجبور کند تا بهای هر فردی را که کشته یا مجروح یا زندانی کرده، بپردازد.»

مرتضی قریب، استاد هوانوردی و یکی دیگر از امضاکنندگان، نیز گفت: «نمی‌توانم انتظاری را که به عنوان یک شهروند آمریکا از رئیس‌جمهورمان دارم، ابراز نکنم.»

او افزود: «ما به چیزهای بیشتری نیاز داریم، نه فقط به کلمات.»

در پایان نامه استادان دانشگاه‌های آمریکا به بایدن آمده است: «همچنین از شما می‌خواهیم که حق دفاع از خود را برای مردم ایران به رسمیت بشناسید، زیرا آنان به دنبال دستیابی به حاکمیت و تعیین سرنوشت خود هستند.»

اعتراضات سراسری در ایران که در واکنش به مرگ مهسا امینی پس از بازداشت به دست نیروهای گشت ارشاد آغاز شده، همچنان ادامه دارد.

تاکنون آمریکا، کانادا، بریتانیا و اتحادیه اروپا به طور جداگانه تحریم‌هایی را علیه اشخاص و نهادهای مسئول در سرکوب معترضان در ایران وضع کرده‌اند.

همچنین گزارش‌ها حاکی است که کاخ سفید برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران با ایلان ماسک، مالک شرکت اسپیس‌ایکس وارد مذاکره شده است.

این اقدام دولت بایدن در شرایطی صورت می‌گیرد که به دلیل قطع اینترنت در ایران در راستای سرکوب‌های حکومتی، مردم از دسترسی به گردش آزاد اطلاعات و همچنین ارتباطات اینترنتی محروم شده‌اند.

XS
SM
MD
LG