لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۰

دلار ۳۶ هزار تومان را رد کرد


نرخ دلار در روز شنبه ۱۴ آبان‌ماه با رشدی بالای هزار تومان نسبت به روز گذشته تا ۳۶ هزار و ۲۳۰ تومان اوج گرفت.

نرخ دلار نسبت به پول ملی ایران طی یک هفته گذشته حدود ۱۰ درصد رشد داشته است.

از سه‌شنبه هفته گذشته شتاب رشد نرخ دلار نسبت به ریال به سرعت افزایش یافته و ارزش پول ملی ایران به صورت ساعتی در حال سقوط است.

هنوز مقامات ایران اعلام نکرده‌اند که چرا نرخ دلار با این شتاب در مقابل ریال افزایش می‌یابد، اما به نظر می‌رسد ناتوانی دولت در تامین تقاضای ارز علت این رشد باشد.

آمارهای گمرکی ایران نشان می‌دهد که صادرات غیرنفتی کشور در مهر ماه به ۴.۴ میلیارد دلار رسیده که بالاتر از متوسط صادرات ماهانه غیرنفتی کشور در نیمه اول سال است.

از طرفی دولت می‌گوید صادرات گاز کشور در هفت ماه ابتدایی سال ۲۲ درصد رشد داشته و آمارهای بین‌المللی نیز حکایت از صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت ایران دارد که هم از لحاظ حجمی و هم ارزشی به خاطر قیمت بالای نفت، رشد نشان می‌دهد.

نرخ دلار در ماه‌های گذشته، به‌رغم افت و خیزها، کماکان روند صعودی را طی کرده است؛ متوسط نرخ دلار در ۴۴ روز ابتدایی پاییز امسال حدود ۳۳ هزار تومان بوده که این مبلغ، ۷ درصد بیشتر از تابستان و ۱۳ درصد بالاتر از بهار امسال و ۳۲ درصد بالاتر از متوسط نرخ ارز در سال ۱۴۰۰ است.

روز شنبه همچنین قیمت انواع سکه بین ۲ تا ۵ درصد نسبت به روز گذشته جهش کرد. سکه امامی هم‌اکنون به ۱۶ میلیون و ۶۸۵ هزار تومان و سکه بهار آزادی به ۱۵ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان معامله می‌شود.

با استفاده از گزارش‌های سایت‌های تخصصی ارز و طلا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG