لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۵

شب پنجاه و یکم اعتراضات؛ روسری‌سوزان در کرمان، «مرگ بر دیکتاتور» در تهران و مریوان


اعتراضات در کرمانشاه
اعتراضات در کرمانشاه

تهران و شهرهای نواحی مختلف ایران، از مرکز تا غرب و جنوب کشور، شامگاه یکشنبه ۱۵ آبان بار دیگر صحنه اعتراضات ضدحکومتی شد.

چندین ویدیو از شهر مریوان در شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر منتشر شده است که نشان می‌دهد معترضان شبانه در نواحی مختلف شهر کنار خیابان آتش‌های بزرگی افروخته‌اند و شعارهایی از قبیل «ژن، ژیان، ئازادی» (زن، زندگی، آزادی) و «مرگ بر دیکتاتور» سرمی‌دهند.

اعتراضات شبانه در مریوان ادامه تنش‌ها و درگیری‌هایی است که تمام روز در سطح شهر وجود داشت و گفته می‌شود مربوط به مراسم خاکسپاری نسرین قادری، از کشته‌شدگان اعتراضات، بود.

ویدیوهایی که از کرمان منتشر شده است، نشان می‌دهد شماری از شهروندان شامگاه یکشنبه با آمدن به خیابان‌ها اعتراضات خود را ادامه داده‌اند. یکی از ویدیوها دختران جوانی را نشان می‌دهد که روسری‌های خود را در اعتراض به حجاب اجباری آتش می‌زنند.

معترضان در بوشهر یکی از خیابان‌های ساحلی را در شامگاه یکشنبه مسدود کردند و با زدن بوق‌های ممتد و کف و سوت، اعتراض خود را به نمایش گذاشتند و شعار «آزادی، آزادی، آزادی» سر دادند.

کرمانشاه نیز که نهمین کلان‌شهر ایران محسوب می‌شود در این شب صحنه اعتراضات بود و ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد معترضان سطل‌های بزرگ زباله شهری را آتش زده‌اند.

اعتراضات شبانه همچنین در مناطق مختلف تهران ادامه یافت. معترضان در منطقه پنج پایتخت با حضور در خیابان شعار «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» سر دادند. محله ستارخان هم صحنه اعتراضات جوانان و به‌ویژه دختران جوانی بود که با برداشتن روسری‌های خود شعار «مرگ بر دیکتاتور» را تکرار کردند. شعار «مرگ بر دیکتاتور» در پاساژ فردوسی تهران همچنین در شامگاه یکشنبه طنین افکند.

ویدیویی نیز از محله سعادت آباد تهران منتشر شده است که نشان می‌دهد معترضان از پشت پنجره‌ها یا بر روی پشت بام‌ها شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند.

اعتراضات سراسری در ایران به این ترتیب وارد پنجاه و دومین روز خود شد. آخرین آماری که سازمان حقوق بشر ایران روز شنبه منتشر کرد، گویای آن است که در این اعتراضات دست‌کم ۳۰۴ نفر، از جمله ۴۱ کودک و ۲۴ زن کشته شده‌اند. سازمان حقوق بشری هرانا نیز آمار کشته‌شدگان را ۳۱۴ نفر اعلام کرده است.

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG