لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۶

انتشار فایل صوتی منسوب به یک مقام اطلاعاتی: نظام با آغاز اعتراضات دچار فلج تحلیلی شد


در فایلی صوتی که به یکی از مقامات وزارت اطلاعات منتسب شده است، او تاکید کرده که از نظر این وزارتخانه کشته شدن «مهسا امینی، یک اتفاق تلخ» بوده و حاصل «طراحی دشمنان» نبوده است اما همزمان با اذعان به فراگیری اعتراضات می‌گوید که جمهوری اسلامی در روزهای آینده برای کنترل اعتراضات با «شدت عمل بیشتری» با معترضان کف خیابان برخورد خواهد کرد.

مشخص نیست این فایل صوتی چگونه افشا شده. بی‌بی‌سی فارسی گزارشی از آن منتشر کرده و شماری از کانال‌های تلگرامی هم فایل کامل را منتشر کرده‌اند. رادیو فردا نمی‌تواند اصالت آن را تایید کند.

در این فایل صوتی به نظر می‌رسد که یک مقام ارشد وزارت اطلاعات در جمع مقام‌های اطلاعاتی و امنیتی استان یزد در حال تشریح چگونگی آغاز اعتراضات سراسری، تداوم و پیش‌بینی وزارت اطلاعات از چشم‌انداز آن است.

این مقام وزارت اطلاعات با بیان اینکه در میان مقام‌های جمهوری اسلامی «سه دیدگاه» درباره «حوادث اخیر» وجود دارد، گفت که «یک دیدگاه تمام تلاش خود را کرده تا بگوید این اعتراضات طراحی دشمن نبوده و محصول بدکارکردی‌ها و آسیب‌های داخلی است».

او افزود که «یک دیدگاه دیگر هم تمام قد تاکید داشته که همه این اعتراضات فقط و فقط محصول برنامه دشمن بوده است» اما «دیدگاه سوم و میانه‌ای هم وجود دارد که معتقد است این اعتراضات نتیجه تلاقی حداکثری آسیب‌های داخلی با برنامه و طراحی دشمن بوده است.»

این مقام ارشد وزارت اطلاعات با اشاره به سه سوال اصلی درباره اعتراضات سراسری، گفت که این سه سوال شامل این است که اعتراضات از کجا شروع شد، اصل ماجرا چه بوده و به چه سمتی در حال حرکت است.

او در ادامه گفت که اولین سوالی که از وزارت اطلاعات شد این بود که «آیا مرگ مهسا امینی به عنوان بهانه این واقعه، طراحی شده و برنامه بود.»

این مقام وزارت اطلاعات افزود: «ما از زمان حرکت مهسا امینی از استان کردستان، اینکه در تهران با چه کسانی نشست و برخاست داشته، چگونه بازداشت و به ون گشت ارشاد منتقل شده و همه این موارد را بررسی کردیم، فیلم‌های دوربین‌ها را بازبینی کردیم، با پرسنل گشت ارشاد و ون و همه افراد بازداشت شده داخل ون صحت کردیم.»

او تاکید کرد: «آنچه برای ما (وزارت اطلاعات) مسجل شد این بود که مرگ مهسا امینی ناشی از هیچ برنامه‌ای نبوده و یک حادثه واقعه تلخ بوده است.»

«این‌بار موج را حریف ایجاد کرد»

این مقام وزارت اطلاعات در ادامه اما گفت که این اعتراضات با اعتراضات سال‌های ۷۸، ۸۸، ۹۶ و ۹۸ «یک تفاوت ماهوی» دارد و آن هم این است که در اعتراضات گذشته «موجی ایجاد می‌شد و حریف سوار موج شده و موج‌سواری می‌کرد» اما این‌بار «موج» را حریف ایجاد کرده است.

او بار دیگر با تکرار بخشی از بیانیه وزارت اطلاعات علیه نیلوفر حامدی خبرنگار روزنامه شرق و الهه محمدی خبرنگار روزنامه هم‌مهین، گفت: «در این اغتشاشات، بعد از آنکه فوت مهسا امینی رقم خود هیچ موجی شکل نگرفته بود اما پس از فوت مهسا امینی دو نفر(خبرنگاران شرق) به بیمارستان کسری رفتند، آنها دوره دیده بودند و با موسسات براندازی نرم ارتباط داشتند. با تماسی که برقرار شد آنها به بیمارستان کسری رفتند و نشستند و فردی هم به استان کردستان فرستادند و آنجا موج خلق شد.»

این مقام وزارت اطلاعات افزود که فقط در چند روز اول پس از کشته شدن مهسا امینی «۹۲ میلیون محتوا» تولید شد که باید ۵ تا ۶ میلیون نفر در تولید آن دخالت داشته باشند اما در بررسی وزارت اطلاعات مشخص شد که «۳۵۰ هزار نفر» در تولید آن دخالت داشته‌اند که «بیش از ۶۰ درصد آن در خارج از کشور و بقیه در درخال کشور بودند.» در مرحله دوم ۲۲۰ میلیون محتوا توسط ۴۷۰ هزار نفر تولید شد.

در بخشی از این فایل صوتی، مقام وزارت اطلاعات با تاکید بر وجود آنچه «آسیب‌های داخلی و مشکلات اقتصادی موجود» خواند، گفت که این وضعیت بستر اعتراضات در ایران را فراهم کرده است و در صورت بروز هر «پیشران اغتشاشات»، در کنار «فضای مجازی که تبدیل به متغیر ناامن‌سازی» شده است بسیاری از رویدادهای فرهنگی و اجتماعی می‌تواند به اعتراضات کف خیابان تبدیل شود.

این مقام وزارت اطلاعات درباره اعتراضات دی ماه سال ۹۶ گفت که جرقه آن اعتراضات را یک خانم محجبه‌ به نام «منیژه خانم، شگرد خیاطی متعلق به خانواده مذهبی» زد که پیامکی فرستاد با مضمون «نه به گرانی، تجمع در فلان جا» که در عرض سه روز این پیامک سه میلیون و ۲۰۰ هزار بار بازنشر شد و ۱۰۲ شهر را تحت تاثیر قرار داد.

در بخش دیگری از این فایل صوتی، این مقام وزارت اطلاعات درباره اعتراضات آبان سال ۹۸ نیز گفت که «گرانی بنزین دیگر جرقه نبود، موشک بود» و منجر به آغاز اعتراضات شد.

او افزود که تا روز جمعه تلاش کردیم حسن روحانی، رئیس جمهور وقت، را متقاعد کنیم که افزایش قیمت بنزین را اعلام نکند اما با تحلیل نادرست وزیر کشور وقت اعلام شد، درحالی که «هیچ‌کس آماده» افزایش قیمت بنزین و پیامدهایش نبود در حالی که فقط در چهار استان جلسه شورای تامین برگزار شده بود.

این مقام وزارت اطلاعات در مورد نحوه گسترش اعتراضات پس از جان باختن مهسا امینی نیز گفت که با آغاز اعتراضات نظام دچار «فلج تحلیلی» شد و این در حالی بود که اعتراضات با بازگشایی دانشگاه‌ها نیز همزمان شده بود اما دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی و حتی «شورای امنیت کشور» با این بازگشایی‌ها مخالفت نکردند.

او افزود که با بازگشایی دانشگاه‌ها، اعتراضات بیش از پیش گسترش یافت چون معادلات در دانشگاه با کف خیابان تفاوت دارد.

این مقام وزارت اطلاعات در بخشی از این فایل صوتی شمار بازداشت‌شدگان در اعتراضات سراسری تاکنون را ۱۵ هزار نفر اعلام کرد و گفت که ۷۰ درصد شرکت کنندگان در تظاهرات خیابانی و همچنین بازداشت‌شدگان ۱۷ تا ۲۰ ساله هستند.

این مقام وزارت اطلاعات درباره برآورد دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی از چشم‌انداز آینده اعتراضات سراسری، گفت که «بحران کنترل شده» و در جبهه مقابل ناامیدی مشاهده می‌شود.

«دشمن برای ایجاد رهبری سراغ سعید مدنی، تاجزاده و میرحسین موسوی رفت»

در بخشی از این فایل صوتی، مقام وزارت اطلاعات گفت که «دشمن تا زمانی که عنصر داخلی نداشته باشد، جریان در تبعید و اپوزیسیون خارج نمی‌تواند کاری از پیش ببرد» و برای همین آمدند و گفتند که «باید از داخل به سمت ایجاد رهبری برویم چون، خیزش‌ها بی‌سر است.»

این مقام وزارت اطلاعات در ادامه گفت که در خارج «آمدند روی رضا پهلوی و نور پهلوی» تمرکز کردند اما دیدند با آنها نمی‌توانند کاری از پیش ببرند و بعد آمدند در داخل روی سه نفر دست گذاشتند.

او گفت که «سعید مدنی به عنوان تئوریسین شبکه‌سازی بود» که وزارت اطلاعات او را بازداشت کرد، نفر دوم «مصطفی تاجزاده بود که گفته بود من جمهوری اسلامی را قبول ندارم اما جایگزینی هم برای آن ندارم»، و نفر سوم هم که «رویش کار کردند و گفتند از همه اولی‌تر است میرحسین موسوی بود و افرادی را هم فرستادند به سوی او تا بیاید و خودش را به عنوان سر این جنبش معرفی کند اما ما همه اینها را ناکام گذاشتیم.»

«در آینده تعدادی ترور و انفجار کور خواهیم داشت»

در بخشی از فایل صوتی نیز این مقام وزارت اطلاعات پیش‌بینی کرد که «در آینده تعدادی ترور و انفجار کور خواهیم داشت» و افزود که مهار اعتراضات به این شکل نیست که با فشار دادن دکمه‌ای همه چیز تمام شود و باید مشکلات اقتصادی را حل کرد و با انجام «تغییراتی» و «افزایش راواداری» اعتراضات را به طور کامل کنترل کرد.

او همچنین گفت که تا سطح کنترل بحران، با معترضان حاضر در کف خیابان «شدت عمل بیشتری» برخورد خواهد شد اما پس از کنترل بحران باید «نیروهای امنیتی دو قدم عقب بروند».

«بسیاری از کشته‌شده‌ها بی‌گناه بودند»

این مقام وزارت اطلاعات در ادامه این فایل صوتی، با تکرار ادعاهای مقام‌های جمهوری اسلامی درباره «کشته‌سازی»، گفت که ما می‌پذیریم که بسیاری از افراد کشته شده در این اعتراضات بی‌گناه بوده‌اند اما تعدادی هم در جریان حمله کلانتری‌ها و اماکن حکومتی کشته‌ شده‌اند.

XS
SM
MD
LG