لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۳

سومین سفر هیئت بازرگانان روس به تهران


در ادامهٔ تلاش‌های روسیه و ایران برای گسترش روابط دوجانبه، سومین هیئت بزرگ بازرگانان روس به تهران سفر کرد. همسویی بی‌سابقهٔ مسکو و تهران و به‌ویژه مداخلهٔ غیرمستقیم ایران در جنگ روسیه علیه اوکراین نه تنها باعث نگرانی کشورهای غربی شده بلکه در داخل ایران نیز انتقادهایی برانگیخته است.

برای سومین بار هیئتی شامل حدود ۱۲۰ بازرگان روس به ایران سفر کرده است تا به‌گفتهٔ آلکسی دیدوف، سفیر جدید روسیه در ایران، در تحقق ارادهٔ رهبران دو کشور در افزایش مبادلات تجاری-اقتصادی ایفای نقش کنند.

نمایندگان ۸۰ شرکت از ۲۳ منطقهٔ روسیه روز سه‌شنبه ۲۴ آبان در همایش مشترک با همتایان ایرانی خود شرکت کردند و قرار است پس از رایزنی‌ها در تهران، از اصفهان و استان گیلان نیز دیدار کنند.

مهدی صفری، معاون اقتصادی وزیر خارجهٔ ایران، با حضور در همایش تجاری روسیه و ایران، با اشاره به خواست رهبران دو کشور برای توسعهٔ روابط دوجانبه، گفت که تا کنون تجارت دو کشور به ۵ میلیارد دلار رسیده و طرفین درصددند این حجم تا سالی ۴۰ میلیارد دلار ارتقا یابد.

به‌گزارش دفتر ریاست‌جمهوری ایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، شنبهٔ گذشته طی تماس تلفنی با ابراهیم رئيسی همتای ایرانی خود با اشاره به سفر هیئت بزرگ تجاری روسیه به ایران خاطرنشان کرد دو کشور ظرفیت‌ها و زمینه‌های فراوانی برای گسترش تعاملات با یکدیگر دارند.

گزارش‌های رسمی می‌گویند رایزنی‌های رؤسای جمهور دو کشور بر مناسبات تجاری اقتصادی متمرکز بود، اما برقراری این تماس تلفنی تنها سه روز پس از سفر دبیر شورای امنیت ملی روسیه به تهران این گمان‌ را برانگیخت که همکاری‌های تسلیحاتی ایران و روسیه با مشکل روبه‌رو شده است.

به‌ویژه که از همان روز که دبیر شورای امنیت ملی روسیه در تهران بود، حملات روسیه با استفاده از پهپادهای انتحاری ساخت ایران متوقف شده است؛ پهپادهایی که به‌گفتهٔ مقامات اوکراینی بیش از ۴۰۰ فروند آن طی دو ماه به اهدافی در اوکراین پرتاب شده بود.

برخی کانال‌های روسی در تلگرام گزارش داده‌اند که روز سه‌شنبه سرگئی ناریشکین، رئيس سرویس اطلاعات خارجی، که روز قبل با ویلیام برنز رئیس سی‌آی‌ای در آنکارا مذاکرات محرمانه داشت، از تهران نیز دیدار کرد. اما هیچ منبع رسمی تاکنون این گزارش را تأیید نکرده است.

در حالی‌که روسیه همواره دریافت سلاح از ایران را تکذیب کرده، ایران اعلام کرد شمار معدودی پهپاد پیش از جنگ به روسیه تحویل داده بود. دوشنبه جوزپ بورل مسئول سیاست خارجهٔ اتحادیهٔ اروپا گفت اطلاعی از ارسال موشک‌های ایرانی به روسیه نداریم اما استفادهٔ روسیه از پهپادهای ساخت ایران در اوکراین کاملاً مشهود است.

اتحادیهٔ اروپا روز دوشنبه ۲۳ آبان به‌دلیل کمک‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی به روسیه و سرکوب معترضان تحریم‌های جدید علیه ایران وضع کرد.

داخل ایران نیز انتقادهایی در مورد گسترش همکاری‌های تهران و مسکو مطرح شده است. در تازه‌ترین واکنش، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نمایندهٔ پیشین مجلس شورای اسلامی، روسیه را متهم کرد که با تجاوز به خاک اوکراین یکی از بزرگ‌ترین مصادیق نقض منشور سازمان ملل را مرتکب شد و افزود ایران منافع برجامی خودش را فدای این جنگ کرد و به‌گفتهٔ وی، بعید نیست روسیه منافع ایران را دوباره قربانی تبانی با غرب کند.

سفیر سابق جمهوری اسلامی در روسیه هم روز ۱۶ آبان گفته بود در موضوع فروش پهپاد به این کشور به نظر می‌رسد تهران «مغلوب عملیات فریب مسکو» شده باشد.

به‌گفته نعمت‌الله ایزدی، سفیر پیشین تهران در مسکو، موضوع فروش پهپاد به روسیه علاوه بر تبعات مرتبط به جنگ اوکراین برای ایران پیامدهای دیگری هم دارد که می‌تواند به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی نیز مربوط شود.

  • 16x9 Image

    آنا رایسکایا

    آنا رایسکایا گزارشگر رادیوفرداست که ضمن پوشش گزارش‌های روسیه، و اوکراین، خبرها و موضوعات مرتبط با ایران در این کشورها را گزارش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG