لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۰

حمله پهپادی به نفتکش میلیاردر اسرائیلی؛ اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد


مرداد پارسال نیز حمله مشابهی در سواحل عمان برای نفتکش «مرسر استریت»، تحت مدیریت شرکت اسرائیلی زودیاک، در دریای عمان اتفاق افتاد
مرداد پارسال نیز حمله مشابهی در سواحل عمان برای نفتکش «مرسر استریت»، تحت مدیریت شرکت اسرائیلی زودیاک، در دریای عمان اتفاق افتاد

یک مقام اسرائیلی روز چهارشنبه ۲۵ آبان جمهوری اسلامی ایران را مسئول حمله پهپادی به نفتکش متعلق به یک میلیاردر اسرائیلی، در نزدیکی سواحل عمان معرفی کرد.

این مقام که نام او فاش نشده است، جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که با استفاده از پهپاد، از نوعی که برای جنگ در اوکراین به روسیه تحویل داده، این حمله را انجام داده است.

کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل نیز اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران با حمله به این نفتکش، قصد دارد در آمادگی‌ها برای جام جهانی فوتبال که در قطر و در مجاورت عمان برگزار می‌شود، «اختلال» ایجاد کند.

شرکت کشتیرانی اقیانوس آرام شرقی مستقر در سنگاپور که اداره این نفتکش را در اختیار دارد روز چهارشنبه اعلام کرد که در حال بررسی حادثه مربوط به نفتکش «پاسیفیک زیرکون» است که در سواحل عمان مورد حمله قرار گرفته است.

مالک اصلی این کشتی ایدان اوفر، میلیاردر اسرائیلی است که با پرچم لیبریا در حال حرکت در نزدیکی سواحل عمان بود.

نفتکش «پاسیفیک زیرکون» حامل گازوئیل بوده و بر اساس گزارش‌ها، آسیبی به محموله و خدمه آن نرسیده است.

یک مقام دفاعی مستقر در خاورمیانه نیز به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که حمله پهپادی یادشده سه‌شنبه شب رخ داده است.

عملیات تجارت دریایی بریتانیا، یک سازمان نظامی در منطقه که بر کشتیرانی نظارت دارد، نیز به این خبرگزاری گفته که ما از یک حادثه مطلعیم و در حال بررسی موضوع هستیم.

هنوز شخص یا گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته و جمهوری اسلامی ایران نیز به صورت رسمی به ادعای مقام اسرائیلی واکنش نشان نداده است.

با این حال خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، این خبر را «جوسازی رسانه‌ای» خواند و نوشت که اسرائیل قصد دارد قطر و ایران را درگیر «حاشیه» کند.

مرداد پارسال نیز حمله مشابهی در سواحل عمان برای نفتکش «مرسر استریت»، تحت مدیریت شرکت اسرائیلی زودیاک در دریای عمان اتفاق افتاد و اسرائیل همراه با کشورهای اروپایی و آمریکا جمهوری اسلامی را مسسول این حمله دانستند.

بنی گانتز، وزیر دفاع وقت اسرائیل، گفته بود ارزیابی‌های این کشور نشان می‌دهد پهپادی که به کشتی مرسر استریت حمله کرد از خاک ایران و با «تایید دستگاه رهبری جمهوری اسلامی» پرواز کرده بود.

در پی حمله پهپادی به این نفتکش، کاپیتان رومانیایی و یک محافظ بریتانیایی آن کشته شدند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، آسوشیتدپرس، تسنیم و رادیو فردا/ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG