لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۸

کانادا شش فرد و دو نهاد جمهوری اسلامی را به‌‌دلیل نقض حقوق بشر و فروش پهپاد به روسیه تحریم کرد


پرچم‌های کانادا و جمهوری اسلامی ایران
پرچم‌های کانادا و جمهوری اسلامی ایران

وزارت خارجه کانادا روز چهارشنبه ۲۵ آبان از اعمال بسته تحریمی جدید این کشور علیه شش شخص حقیقی و دو نهاد جمهوری اسلامی ایران به‌‌دلیل نقض حقوق بشر و تحویل پهپاد به روسیه برای به‌کارگیری در تهاجم نظامی علیه اوکراین خبر داد.

همزمان با انتشار گزارش‌هایی مبنی‌بر افزایش فشار جامعه ایرانیان ساکن تورنتو علیه افراد مرتبط با جمهوری اسلامی، پنجمین بسته تحریمی کانادا در سال ۲۰۲۲ در این زمینه اجرایی شد.

بنابر اعلام وزارت خارجه این کشور، دو نهاد حکومتی در ایران شامل «صنایع هوایی شاهد» و «صنایع هوایی قدس» مشمول تحریم‌های تازه هستند.

در این بیانیه آمده است که صنایع هوایی شاهد، طراح و سازنده پهپادهای انتحاری است که نیروهای روسیه در حمله به غیرنظامیان و زیرساخت‌های اوکراین به‌کار گرفته‌اند.

در همین حال، صنایع هوایی قدس نیز با ساخت پهپاد برای گروه‌های شبه‌نظامی مانند حزب‌الله لبنان، به‌طور هم‌زمان اقدام به توسعه و گسترش پهپادهای صادراتی به روسیه برای به‌کارگیری در جنگ علیه اوکراین کرده است.

این بیانیه تصریح می‌کند هر دو نهاد یاد شده در اقدامات بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی که صلح و امنیت بین‌المللی را به مخاطره انداخته‌، از جمله فروش تسلیحات و اعزام پرسنل نظامی ایران برای آموزش و کمک به نیروهای روسیه در زمینه به‌کارگیری پهپادهای ایرانی مشارکت داشته‌اند.

چهار مقام بلندپایه سپاه پاسداران شامل یحیی رحیم‌صفوی، دستیار و مشاور عالی نظامی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و جانشین پیشین فرمانده کل سپاه پاسداران، حجت‌الله قریشی، مسئول تامین و تحقیقات وزارت دفاع ایران به‌همراه سعید آقاجانی، فرمانده واحد پهپادی سازمان هوافضای سپاه و همچنین علی آزادی، فرمانده انتظامی کردستان به فهرست تحریم‌های جدید افزوده شدند.

در این بیانیه، به نام دو فرد دیگر که به فهرست تحریمی کانادا افزوده شده‌اند، اشاره‌ای نشده است.

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، در بیانیه روز چهارشنبه گفته است: «کانادا در استفاده از هرگونه ابزار دیپلماتیک در حدود اختیارات خود برای پاسخ دادن به تجاوزات رژیم ایران، چه در داخل و چه خارج از این کشور، تردید نخواهد کرد».

به گفته وزیر خارجه کانادا، تحریم‌های روز چهارشنبه همچنین مقام‌هایی را هدف می‌گیرد که در سرکوب معترضان در ایران مشارکت داشته‌اند.

پیشتر ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نیز در روزهای ۲۳ و ۲۴ آبان تحریم‌هایی را علیه ده‌ها فرد و نهاد وابسته به حکومت جمهوری اسلامی از جمله صنایع هوایی شاهد و شبکه خبری پرس‌تی‌وی اعمال کرده بودند.

پس از هفته‌ها انکار ارسال پهپاد به روسیه از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی، اخیرا حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، به ارسال پهپاد به روسیه اذعان کرد، اما مدعی شد که تعداد این پهپادها محدود بوده و قبل از جنگ اوکراین نیز به روسیه ارسال شده بود.

کانادا از آغاز اعتراضات کنونی ایران که از ۹ هفته پیش در واکنش به کشته شدن (ژینا) مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد رقم خورد، مجموعه‌ای از تحریم‌ها را علیه عاملان و آمران نقض حقوق بشر در ایران اعمال کرده است.

جمهوری اسلامی که مدعی است این دختر ۲۲ ساله اهل سقز به‌دلیل بیماری زمینه‌ای جان باخته است، دولت‌های غربی را به دست داشتن در تحریک معترضان و بی‌ثبات کردن حکومت آخوندها متهم کرده است.

با استفاده از وب‌سایت دولت کانادا و رویترز و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت./ک.ر
XS
SM
MD
LG