لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۷

مقامات ایران: «حملات تروریستی» در ایذه و ملک‌شهر اصفهان دست‌کم ۸ کشته بر جای گذاشت


تصویری ویدیویی که خبرگزاری‌های داخلی ایران از حمله در شهر ایذه منتشر کرده‌اند
تصویری ویدیویی که خبرگزاری‌های داخلی ایران از حمله در شهر ایذه منتشر کرده‌اند

مقامات استان خوزستان روز چهارشنبه ۲۵ آبان از وقوع یک حمله در شهر ایذه خبر دادند که دست‌کم ۶ کشته و ۱۰ مجروح بر جای گذاشته است. همچنین بر اثر تیراندازی به سوی ماموران امنیتی در ملک‌شهر اصفهان دو نفر کشته شده‌‌اند.

خبرگزاری‌های داخلی ایران این حوادث را «حمله تروریستی» نامیده و از کشته‌شدگان با لفظ «شهید» یاد کرده‌اند.

گزارش‌های اولیه حاکی از آن بود که حمله در ایذه ۴ کشته بر جای گذاشته است، اما خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، ساعاتی بعد نوشت یکی از مجروحان این حادثه که به دلیل وخامت حال به بیمارستان اهواز منتقل شده بود، جان خود را از دست داده است.

بامداد پنج‌شنبه نیز خبرگزاری تسنیم از کشته شدن یکی دیگر از مجروحان حادثه خبر داد و به این ترتیب شمار قربانیان این حمله به ۶ نفر رسید.

بر اساس این گزارش‌ها، حمله یادشده ساعت ۱۷:۳۰ عصر در بازار مرکزی ایذه انجام شده و عاملان حمله اقدام به تیراندازی کرده‌اند.

گزارش ایسنا با اظهارات ولی‌الله حیاتی، معاون انتظامی امنیتی استانداری خوزستان، همراه است که می‌گوید عاملان حمله سوار بر دو موتورسیکلت بودند و مردم و نیروهای امنیتی را به گلوله بستند.

به گفته وی، یکی از کشته‌شدگان دختربچه‌ای ۹ ساله است و همچنین دو نفر از نیروهای بسیج و دو نفر از نیروهای فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) نیز مجروح شده‌اند.

این حادثه در بحبوحه اعتراضات گسترده مردمی در ایران رخ داده که بیش از دو ماه پیش در واکنش به جان باختن مهسا امینی، شهروند ۲۲ ساله اهل سقز، در بازداشت گشت ارشاد تهران آغاز شد و اکنون کلیت حکومت جمهوری اسلامی را نشانه رفته است.

این میان حرم شاه‌چراغ در شیراز روز چهارم آبان ماه صحنه حمله دیگری بود که بر اساس آمار مقامات ایران ۱۳ کشته و ۲۰ زخمی بر جای گذاشت. ایران آن حمله را نیز «تروریستی» نامید و گروه موسوم به حکومت اسلامی (داعش) مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان در ادامه اظهارات خود شرایط ایذه را «آرام و تحت کنترل» توصیف کرده و گفته است که تلاش برای دستگیری عوامل این حمله در دستور کار نیروهای امنیتی و انتظامی قرار دارد.

رضا شریعتی ۲۱ ساله، کیان نیک‌پور ۹ ساله، اشرف نیک‌پور ۴۵ ساله و دو مرد مجهول‌الهویه به عنوان کشته‌شدگان تیراندازی در ایذه معرفی شده‌اند.

شامگاه پنج‌شنبه همچنین مقامات استان اصفهان از یک حمله دیگر خبر داده‌اند که در جریان آن نیروهای امنیتی استان هدف قرار گرفته‌اند.

به گفته محمدرضا جان‌نثاری، معاون سیاسی امنیتی استان اصفهان، راکب یک دستگاه موتورسیکلت به سمت نیروهای امنیتی در ملک‌شهر اصفهان تیراندازی کرده است که دو نفر کشته و دو نفر دیگر مجروح شدند. او اضافه کرده است که حال یکی از مجروحان وخیم گزارش شده است.

با این حال خبرگزاری تسنیم می‌گوید در این حمله هشت نفر مجروح شده‌ا‌ند که از این تعداد هفت نفر از نیروهای فراجا و یک نفر از نیروهای بسیجی بوده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های ایسنا و تسنیم و رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG