لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۶

آیلار حقی با «شلیک مستقیم به پشت سرش توسط نیروهای حکومتی» کشته شد


 آیلار حقی دانشجوی پزشکی دانشگاه آزاد تبریز
آیلار حقی دانشجوی پزشکی دانشگاه آزاد تبریز

در حالی که نیروی انتظامی جمهوری اسلامی علت جان باختن آیلار حقی، یکی از معترضان در تبریز، را «سقوط در محل گود‌برداری» اعلام کرده، یکی از اقوام نزدیک آیلار به رادیوفردا گفت که او در اعتراضات و با شلیک مستقیم گلوله از پشت سرش کشته شد.

یکی از اقوام نزدیک آیلار حقی روز جمعه، ۲۷ آبان، به رادیوفردا گفت خانواده این معترض کشته‌شده، برای تحویل جنازه فرزندشان تحت فشار نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار داشتند که امضا بدهند آیلار به دلیل سقوط از ارتفاع جان باخته است.

او افزود که اکنون پدر آیلار هم تحت فشار برای اعتراف اجباری است.

به گفته او، آیلار حقی، دانشجوی سال چهارم رشته پزشکی دانشگاه آزاد تبریز، مثل دیگر جوانان به آینده امیدوار بود و جوانان را به حضور در خیابان‌ها تشویق می‌کرد.

پیشتر کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور از کشته شدن این دانشجوی پزشکی در جریان اعتراضات شامگاه ۲۵ آبان در شهر تبریز خبر داده بود.

مراسم تشییع پیکر آیلار حقی روز جمعه با حضور گسترده مردم در آرامستان وادی رحمت تبریز برگزار شد.

اما همزمان ابراهیم محمودی، رئیس پلیس آگاهی استان آذربایجان شرقی، روز پنج‌شنبه مدعی شد که این دانشجو در «حادثه افتادن در محل گود‌برداری جنب برج شهران تبریز» جان باخته است.

محمودی این ادعا را مطرح کرد که خانم حقی «از یک دستگاه خودرو سواری در جلوی پارکینگ ساختمان پیاده شده و پس از دقایقی حادثه برای وی رخ داده است.»

جمهوری اسلامی مسئولیت کشتن معترضان به دست نیروهای امنیتی را برعهده نمی‌گیرد و برای بسیاری از معترضان کشته‌شده علت‌هایی چون «تصادف رانندگی»، «خودکشی»، «سقوط از ارتفاع» یا «تیراندازی از میان جمعیت» اعلام کرده است.

همچنین مقامات جمهوری اسلامی برای انکار کشتن معترضان، از اعترافات اجباری بستگان کشته‌شدگان نیز استفاده می‌کنند.

روز پنج‌شنبه نیز در حالی که گزارش‌‌ها تایید کردند کیان پیرفلک، کودک ۹ ساله‌، در اعتراضات ایذه به دست نیروهای امنیتی کشته شده، جمهوری اسلامی تلاش کرد از زبان برخی از بستگان این کودک این ادعا را رسانه‌ای کند که کیان به دست «تروریست‌ها» کشته شده است.

خانواده‌های تعدادی از کشته‌شدگان به رادیوفردا گفته‌اند که تحت فشار قرار گرفته‌اند تا سکوت کنند و یا جان‌باخته خود را بسیجی اعلام و روایت حکومت را درباره نحوه کشته شدن آنها تکرار کنند.

پیشتر نسرین شاکرمی، مادر نیکا شاکرمی، یکی از کشته‌شدگان اعتراضات، نیز در گفت‌وگو با رادیوفردا اعلام کرده که او برای اعتراف اجباری مورد تهدید قرار گرفت و برادر و خواهرش (سرپرست نیکا) نیز بازداشت و تحت فشار شدید مجبور به اعتراف دروغ شدند.

علت مرگ نیکا نیز سقوط از ارتفاع اعلام شد.

همچنین در کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی، خانواده‌های کشته‌شدگان تحت فشار قرار گرفته‌اند احزاب کُرد را مسئول کشته شدن عزیز خود اعلام کنند.

مقامات قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی همچنین از ارائه آمار رسمی و دقیق تعداد کشته‌شدگان این اعتراضات سرباز زده‌اند.

این در حالی است که سازمان‌های حقوق بشری عمدتاً بدون اعلام جزئیات و هویت کشته‌شدگان آمارهای متفاوتی ارائه داده و تعداد کشته‌شدگان را بیش از ۳۰۰ نفر اعلام کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG