لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۱

پارلمان جمهوری آذربایجان به افتتاح سفارت این کشور در اسرائیل رأی داد


پارلمان جمهوری آذربایجان
پارلمان جمهوری آذربایجان

پارلمان جمهوری آذربایجان روز جمعه ۲۷ آبان به افتتاح سفارت این کشور در اسرائیل و راه‌اندازی دفتر نمایندگی باکو در رام‌الله، مقر تشکیلات خودگردان فلسطینی رأی داد.

فضایل آغامالی، عضو کمیته سیاست‌های حقوقی و دولت‌سازی پارلمان جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با رادیو فردا تصریح کرد: «اسرائیل همواره بعد از استقلال جمهوری آذربایجان در سه دهه گذشته مدافع ما بوده و ما در همه زمینه‌ها با اسرائیل همکاری‌های نزدیک داریم.»

او گفت: «وجود جمعیت بزرگ یهودی در جمهوری آذربایجان نیز عامل دیگری برای تصویب لایحه ارسال شده توسط الهام علی‌اف رئیس‌جمهور کشور به پارلمان برای افتتاح سفارت در تل‌آویو بود.»

این نماینده پارلمان جمهوری آذربایجان افزود: «اسرائیل نزدیک سه دهه پیش سفارت خود در جمهوری آذربایجان را افتتاح کرد، اما دولت باکو طی دهه‌های گذشته به خاطر تهدیدات و فشارهای ایران و در نظر گرفتن حساسیت‌های دولت تهران از باز کردن سفارت در اسرائیل خودداری کرده بود.»

فضایل آغامالی در ادامه سخنان خود دولت ایران را به اتخاذ «سیاست تهاجمی و دشمنی» با جمهوری آذربایجان متهم کرد و گفت که با توجه به حمایت ایران از ارمنستان دیگر دلیلی برای تاخیر بیشتر در راه‌اندازی سفارت این کشور در اسرائیل وجود ندارد و نمایندگان پارلمان آذربایجان با «کمال میل و به سرعت» این لایحه را تصویب کردند.

تصویب لایحه افتتاح سفارت باکو در تل‌آویو مورد استقبال مقامات ارشد اسرائیل قرار گرفته است.

وزارت خارجه اسرائیل روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای با استقبال از تصمیم جمهوری آذربایجان اعلام کرد برای اولین بار یک کشور با اکثریت جمعیت شیعه در اسرائیل سفارت باز می‌کند.

آقای آغامالی می‌گوید با توجه به روابط گسترده اسرائیل و جمهوری آذربایجان، افتتاح سفارت باید بسیار زودتر انجام می‌شد و انتظار می‌رود به زودی سفارت باکو نیز در تل‌آویو آغاز به کار کند.

اسرائیل بزرگترین فروشنده تسلیحات به جمهوری آذربایجان و چهارمین مقصد صادراتی جمهوری آذربایجان است. شرکت‌های اسرائیلی حضوری پر رنگ در بخش کشاورزی، تکنولوژی اطلاعات، پزشکی و مالی آذربایجان دارند.

اسرائیل همچنین ۴۰ درصد نفت وارداتی خود را از جمهوری آذربایجان تامین می‌کند.

با استفاده از گزارش‌های وزارت خارجه اسرائیل، پارلمان جمهوری آذربایجان و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن
XS
SM
MD
LG