لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۸

منابع حقوق‌بشری: ۱۴ کشته در سه روز و ۴۲ کشته در یک هفته در شهرهای کردنشین


صحنه‌ای از مراسم خاکسپاری یک شهروند کُرد
صحنه‌ای از مراسم خاکسپاری یک شهروند کُرد

شبکه حقوق بشر کردستان شمار شهروندان کُرد کشته‌شده در جریان سرکوب اعتراضات طی روزهای ۲۸ تا ۳۰ آبان را «دست‌کم ۱۴ نفر» اعلام کرد و سازمان حقوق‌بشری هه‌نگاو از آمار ۴۲ کشته طی یک هفته از ۲۴ تا ۳۰ آبان خبر داد.

سازمان حقوق بشر کردستان در گزارش خود از سرکوب اعتراضات مردم در شهرهای کردنشین ایران اعلام نوشت نیروهای حکومتی «طی سه روز از ۲۸ تا ۳۰ آبان ۱۴۰۱ دست‌کم ۱۴ شهروند کُرد را در شهرهای جوانرود، پیرانشهر، سنندج، دهگلان و بوکان به قتل رساندند».

بر اساس این گزارش، صدها نفر از مردم نیز بازداشت و تعداد زیادی که آمارشان مشخص نشده زخمی شده‌اند و از وضعیت و محل نگهداری بسیاری از بازداشت‌شدگان اطلاعی در دست نیست.

روز سه‌شنبه، اول آذر، وب‌سایت سازمان حقوق‌بشری هه‌نگاو نیز در گزارشی اعلام کرد در جریان اعتراضات مردمی در شهرهای کُردنشین طی یک هفته، از ۲۴ تا ۳۰ آبان «دست‌کم ۴۲ شهروند کُرد با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی کشته شده و بیش از ۱۵۰۰ نفر زخمی شده‌اند».

اعتراضات هفته آخر آبان در سالگرد اعتراضات آبان ۹۸ و در ادامه اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» در شمار بسیاری از شهرهای ایران شکل گرفت، اما سرکوب این اعتراضات در شهرهای کردنشین با خشونت شدیدتری مواجه شد.

به‌گفته نماینده مهاباد در مجلس، در جریان برگزاری هر مراسم تدفین شمار دیگری از شهروندان هدف تیراندازی قرار گرفته و کشته شدند و در نتیجه بر گستره اعتراضات افزوده شد.

نهایتاً در روزهای پایانی آبان گزارش‌های متعددی منتشر شد از گسیل نیروهای مسلح سپاه پاسداران به برخی شهرها از جمله جوانرود و مهاباد و تیراندازی با فشنگ‌های جنگی به‌سوی مردمی که حکومت ایران ادعا می‌کند «اغتشاگران تجزیه‌طلب» هستند.

هه‌نگاو در گزارش آورده است که « ۴۰ مورد معادل ۹۵درصد» از کشتگان شهرهای کردنشین «با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی کشته شده‌اند که عمدتاً از ناحیه سر و سینه هدف قرار گرفته‌اند».

به‌نوشته این وب‌سایت، یک شهروند دیگر پس از بازداشت «زیر شکنجه کشته شده و یک شهروند نیز به‌دلیل جراحات شدید ناشی از ضربات چاقو کشته شده است».

بر اساس تازه‌ترین آمار سازمان حقوق بشر ایران که روز دوشنبه یکم آذر منتشر کرد، تعداد کشته‌شدگان اعتراضات جاری به «دست‌کم ۴۱۶ تن، از جمله ۵۱ کودک» رسیده و تنها طی هفته آخر آبان «بیش از ۷۲ نفر در ایران به‌دست مأموران» کشته شده‌اند.

از این تعداد، رادیو فردا در گزارش تحقیقی و تفکیکی خود که آن را به‌روز می‌کند، تا این لحظه موفق شناسایی و تأیید هویت ۲۸۸ تن از کشته‌شدگان شده است که دست‌کم ۴۸ نفر آن‌ها کودک زیر ۱۸ سال هستند.

بر اساس گزارش رادیو فردا، ۲۹ تا ۳۰ شهریور، ۴ تا ۵ آبان، و ۲۴ تا ۲۶ آبان خونین‌ترین بازه‌های زمانی سرکوب اعتراضات بوده است.

افزایش آمار کشته‌شدگان اعتراضات در حالی است که گزارش‌های متعددی از ربوده‌شدن جنازه‌های قربانیان به‌دست مأموران امنیتی منتشر شده و می‌شود.

در تازه‌ترین مورد، هه‌نگاو روز چهارشنبه دوم آذر اعلام کرد مأموران امنیتی در بوکان پس از ربودن پیکر سعدی شاهرخی‌فر، یکی از شهروندان بوکان که جمعه ۲۷ آبان هدف تیراندازی قرار گرفت، «از خانواده وی وثیقه دو میلیارد تومانی در ازای تحویل جسد و به‌شرط دفن مخفیانه» گرفته‌اند.

اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» از ۲۶ شهریور در پی اعلام خبر کشته‌شدن مهسا امینی، شهروند اهل سقز، در بازداشت پلیس گشت ارشاد تهران آغاز شد و از آن زمان به‌طور پیوسته ادامه داشته است.

با استفاده از گزارش‌های سازمان حقوق بشر کردستان، هه‌نگاو و رادیو فردا؛ ر.ش/ ب.ب
XS
SM
MD
LG