لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۳

کاهش ذخیره موشکی روسیه؛ آیا ایران به معامله با روسیه ادامه می‌دهد؟


یک پلیس اوکراینی در حال شلیک به پهپاد انتحاری در آسمان کی‌یف
یک پلیس اوکراینی در حال شلیک به پهپاد انتحاری در آسمان کی‌یف

بر اساس برآورد نهادهای اطلاعاتی اوکراین و غرب، روسیه در حملات علیه اوکراین عمدهٔ موجودی زرادخانهٔ موشکی خود را از دست داده است.

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، روز سه‌شنبه یکم آذر تازه‌ترین برآورد از موجودی احتمالی موشکی روسیه را منتشر کرد که از آن برمی‌آید ۱۳ درصد موشک‌های اسکندر، ۳۷ درصد کالیبر و ۸۷ درصد اس-۳۰۰ در مقایسه با ابتدای جنگ در اختیار ارتش روسیه قرار دارد.

الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی اوکراین، نیز در مصاحبه با بخش اوکراینی رادیو آزادی/رادیو اروپای آزاد گفت هرچند شمار این موشک‌ها کافی‌ است تا اوکراین باز هم هدف حمله قرار گیرد، «کاهش چشمگیر زرادخانهٔ موشکی روسیه را واداشته به‌دنبال دریافت موشک از ایران باشد؛ کشوری که پهپادهای شاهد نیز به روسیه تحویل داده است».

روسیه از اواسط سپتامبر و به مدت دو ماه دست‌کم ۴۰۰ پهپاد انتحاری عمدتاً به اهداف غیرنظامی در اوکراین پرتاب کرده اما طی هفتهٔ گذشته پهپادهای مدل شاهد در اوکراین مشاهده نشد.

وزارت دفاع بریتانیا روز چهارشنبه در گزارش روزانهٔ خود از تحولات اوکراین این احتمال را مطرح کرد که روسیه اکثر پهپادهایی را که از ایران دریافت کرده بوده، به اهدافی در اوکراین پرتاب کرده هرچند عمدهٔ این حملات موفق نبود و اکثر پهپادها پیش از رسیدن به هدف منهدم شدند.

در عین حال، بر اساس این گزارش، از آن‌جا که روسیه برای تولید موشک‌های بالدار با مشکل روبه‌روست، تلاش خواهد کرد از خارج پهپادهای بیشتری دریافت کند.

این در حالی است که ولادیسلاو سلزنیف، کارشناس نظامی، می‌گوید ایران احتمالا برای ادامهٔ ارسال سلاح به روسیه شک دارد.

به‌گفته این کارشناس نظامی، روسیه نام پهپادهای ایرانی را به گران ۲ تغییر داده اما هیچ‌یک از اجزای شاهد ۱۳۶ روسی نیست بلکه در کشورهای غربی عمدتاً آمریکا تولید شده و اکنون مسیرهای احتمالی دستیابی ایران به این تجهیزات زیر ذره‌بین قرار گرفته است.

آقای سلزنیف همچنین افزود: «ساعتی پیش در یک گزارش خواندم یک شرکت تایوانی که تجهیزاتش در این پهپاد مشاهده شده همکاری با ایران را متوقف می‌کند. تحریم‌های غرب علیه ایران به دلیل ارسال پهپاد به روسیه شدت یافته و وضعیت پیرامون برجام احتمال لغو تحریم‌ها را عملاً از میان برده. اما به عقیدهٔ من، مهم‌ترین دلیل بازبینی ارسال سلاح‌ به روسیه این است که سپاه پاسداران تجربه‌های مدنظرش را به دست نمی‌آورد چراکه روسیه صرفاً تأسیسات غیرنظامی را با پهپادهای انتحاری هدف قرار می‌دهد.»

ایران و اوکراین به‌تازگی نشست کارشناسی دربارهٔ استفادهٔ روسیه از پهپادهای ساخت ایران برگزار کردند. نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه اعلام کرد «گام‌های مهمی در تعامل کارشناسان دفاعی دو کشور برداشته شده تا هرگونه سوءتفاهم رفع شود».

به گزارش رسانه‌های رسمی ایران، نمایندگی این کشور در سازمان ملل در واکنش به گزارش اخیر رسانه‌های آمریکایی مربوط توافق مسکو و تهران دربارهٔ راه‌اندازی خط تولید پهپاد در روسیه تکرار کرد که همکاری نظامی با روسیه به قبل از جنگ بازمی‌گردد.

این در حالی است که دیپلمات‌های ایرانی توافق با روسیه برای تولید پهپادهای ایرانی در بحبوبحهٔ جنگ اوکراین را تکذیب نکردند.

آلکسی آرستویچ، مشاور دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین، در تحلیل روزانهٔ تحولات جنگ گفت از منابع اطلاعاتی متوجه شده‌ایم روسیه قرار است در خاک خود پهپادهای ایرانی تولید کند و تهدید دستیابی روسیه به موشک‌های ایرانی نیز همچنان پا برجاست.

سخنگوی وزارت خارجهٔ اوکراین برگزاری نشست کارشناسی با ایران را تأیید کرد اما از ارائهٔ هرگونه جزئیات سر باز زد.

الگ نیکولنکو طی بیانیه‌ای، که نسخه‌ای از آن در اختیار رادیو فردا نیز قرار گرفته، تأکید کرد اوکراین از راه‌های مختلف در تلاش است از ارسال سلاح‌های ایرانی به روسیه جلوگیری کند و به ایران هشدار داده عواقب همدستی در تجاوز روسیه قابل‌قیاس نیست با منافعی که تهران احتمالاً از همکاری با مسکو به دست خواهد آورد.

  • 16x9 Image

    آنا رایسکایا

    آنا رایسکایا گزارشگر رادیوفرداست که ضمن پوشش گزارش‌های روسیه، و اوکراین، خبرها و موضوعات مرتبط با ایران در این کشورها را گزارش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG