لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۶

حمله جدید موشکی روسیه به کی‌یف، بدون پهپادهای ایرانی


پس از حمله موشکی اخیر روسیه به کی‌یف برق این شهر قطع شد
پس از حمله موشکی اخیر روسیه به کی‌یف برق این شهر قطع شد

تازه‌ترین حملهٔ موشکی روسیه به اوکراین در روز چهارشنبه دوم آذر چندین کشته برجا گذاشت و ضربه‌ای سنگین به زیرساخت غیرنظامی وارد کرد، اما برای نخستین بار طی دو ماه اخیر، از پهپادهای انتحاری ساخت ایران در این حمله خبری نبود.

در عین حال اوکراین و غرب احتمال می‌دهند روسیه درصدد است تسلیحات بیشتری از ایران دریافت کند و گزارش‌ها حاکی‌ است مداخلهٔ ایران در این جنگ اسرائیل را مجبور کرده موضع خود را تغییر دهد.

به گزارش ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین، روسیه روز چهارشنبه ۷۸ موشک، ۲۳ بمب و ۱۰ پهپاد انتحاری لنست به اوکراین پرتاب کرد. براساس این گزارش ۵۱ موشک و ۵ پهپاد پیش از رسیدن به هدف منهدم شد، اما در نتیجهٔ این حمله، برای نخستین بار کل سیستم برق‌رسانی اوکراین برای مدتی از کار افتاد و کی‌یف حتی مجبور شد نیروگاه‌های هسته‌ای خود را تعطیل کند.

میلیون‌ها نفر در سراسر اوکراین در هوای زیر صفر ساعت‌ها بدون برق آب و گرمایش ماندند و حتی در مولداوی برق در بیش از نیمی از کشور قطع شده بود. بیش از ۶۰ نفر کشته و زخمی شده‌اند و در زاپریژیا، شهری در جنوب اوکراین، اصابت موشک به یک زایشگاه به کشته شدن یک نوزاد انجامید.

این حمله روزی انجام شد که پارلمان اروپا روسیه را «دولت حامی تروریسم» اعلام کرد.

رئیس‌جمهور اوکراین طی نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل خواستار سلب حق وتو از روسیه شد و تأکید کرد «دولت تروریست» نباید در رأی‌گیری دربارهٔ ترور و تجاوز منسب به خود مشارکت داشته باشد.

در حالی‌که نمایندهٔ روسیه در سازمان ملل علناً گفت روسیه تا زمانی به حملات خود ادامه می‌دهد تا کی‌یف با تغییر موضع خود وارد مذاکره شود، ولودیمیر زلنسکی در سخنرانی ویدئویی خود گفت روسیه به طرح صلحی که اوکراین ارائه کرده با ترور غیرنظامیان اوکراینی پاسخ می‌دهد.

روسیه از دو ماه پیش که نیروهای نظامی‌ آن ناچار به عقب‌نشینی از شمال شرق و جنوب اوکراین شدن، مدام تأسیسات برق اوکراین را هدف قرار می‌دهد.

در حملهٔ گستردهٔ روز گذشته روسیه برای نخستین بار از لنست پهپادهای انتحاری برای حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی استفاده کرد؛ پهپادی که از چند هفته پیش در جبهه‌ها شماری از تجهیزات سنگین نظامی ارتش اوکراین را منهدم کرده بود.

پیش‌تر روسیه از پهپادهای شاهد ۱۳۱ و ۱۳۶ ایرانی در این گونه عملیات استفاده می‌کرد، اما اخیراً شمار این حملات به طور چشمگیر کاهش یافته و روز گذشته این پهپادها اصلاً مورد استفاده قرار نگرفت.

در همین روز حسین امیرعبدالهیان، وزیر خارجهٔ جمهوری اسلامی، مدعی شد ایران شمار بسیار معدودی از این پهپادها را ۱۱ ماه قبل از جنگ به روسیه تحویل داده است.

روسیه و ایران سعی کرده‌اند از تحقیقات سازمان ملل دربارهٔ استفادهٔ روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین ممانعت کنند، اما بررسی‌های متعدد از نمونه‌های سالم هر سه نوع پهپاد ایرانی که در اوکراین دیده شده انجام شد و تمام صاحب‌نظران متقق‌القول‌اند این پهپادها در ایران تولید و پس از آغاز جنگ به روسیه ارسال شده است.

تاراس ترویاک، متخصص پهپاد در اوکراین که در بررسی‌های پهپادهای ایرانی هم مشارکت داشت، توضیحات رسمی ایران را دروغ محض خوانده و چنین گفته است:

«توضیحی که وزارت خارجهٔ ایران ارائه کرده همچون ادعاهای پروپاگاندای روسیه پوچ است. از مقایسهٔ تجهیزات داخلی پهپادهایی که در اوکراین مشاهده شده با نمونه‌هایی که در خاورمیانه مورد استفاده قرار گرفته بود پیداست که هم شاهد ۱۳۱ هم شاهد ۱۳۶ و هم مهاجر ۶ صددرصد در ایران تولید شده‌اند.

روی بمب قائم ۵ تاریخ می ۲۰۲۲ حک شده و این بدان معناست که دست‌کم بخشی از این محموله پس از آغاز جنگ به روسیه رسیده است. هیچ قطعهٔ روسی در این پهپادها وجود ندارد، دست‌کم روی یک قطعه نوشتهٔ فارسی دیده می‌شود و اکثر قطعات توسط ۷۰ شرکت از ۱۳ کشور تولید شده است. نمی‌دانم وزیر خارجهٔ ایران منتظر چه شواهدی‌ است. شکی نیست روسیه این پهپادها را از ایران دریافت کرده است.»

به گزارش وب‌سایت آمریکایی اکسیوس، مداخلهٔ ایران در جنگ روسیه علیه اوکراین موضع اسرائیل را هم که همواره بر بی‌طرفی خود پافشاری می‌کرد، تغییر داده است.

براساس این گزارش، دولت اسرائیل در هفته‌های اخیر پرونده‌ٔ محرمانه‌ای در ارتباط با انتقال سلاح‌های ایرانی به روسیه را از طریق سفارتخانه‌های خود در اختیار ده‌ها کشور غربی و مقامات ارشد ناتو قرار داده وامیدوار است از این طریق فشارهای بین‌المللی بر تهران شدت یابد.

  • 16x9 Image

    آنا رایسکایا

    آنا رایسکایا گزارشگر رادیوفرداست که ضمن پوشش گزارش‌های روسیه، و اوکراین، خبرها و موضوعات مرتبط با ایران در این کشورها را گزارش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG