لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۴

بیانیه علمای خاش، تفتان و میرجاوه: ماشین سرکوب مردم را متوقف کنید


تصویری از اعتراضات مردم خاش
تصویری از اعتراضات مردم خاش

علمای اهل سنت شهرستان‌های خاش و تفتان و میرجاوه، با انتشار یک پیام ویدئویی در واکنش به «فجایع اخیر» در این استان و دیگر نقاط ایران، خواستار توقف «ماشین سرکوب» اعتراضات مردم شدند.

این ویدئو که روز سه‌شنبه ۸ آذر منتشر شد، همچون ویدئوهای اخیر فعالان فرهنگی و دینی در استان‌های سیستان و بلوچستان و کردستان، جمع امضاکنندگان بیانیه را در کنار هم نشان می‌دهد.

بر اساس این بیانیه که در پنج ماده تنظیم شده، علمای خاش و تفتان و میرجاوه، «انسجام و موضع‌گیری واحد» علمای اهل سنت و ریش‌سفیدان و فرهنگیان در محکوم‌کردن سرکوب جمعه خونین زاهدان و ۱۳ آبان خاش را نشانه «همبستگی ملی» خوانده‌اند.

به‌اعتقاد این علمای اهل سنت، علاوه بر این‌که «کشتار مردم چه در زاهدان و خاش و چه در کردستان عزیز و چه در سایر نقاط ایران هیچ توجیهی ندارد و کاملاً محکوم است»، حمله نیروهای سرکوب به مسجد جامع مکی زاهدان و مسجد جامع الخلیل خاش نیز «به هیچ وجه از دیدگاه علما و نخبگان حیثیت قانونی و شرعی ندارد».

در حادثه معروف به «جمعه خونین زاهدان» که هشتم مهر رخ داد، در شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از بالای ساختمان کلانتری در زاهدان و ادامه سرکوب در ساعات بعد از آن بیش از یکصد نفر از مردم معترض، نمازگزاران اهل سنت و رهگذران کشته شدند.

پس از آن در حادثه «جمعه خونین خاش»، سیزدهم آبان، نیز بنا بر اعلام سازمان عفو بین‌الملل دست‌کم ۱۸ نفر از مردم معترض، نمازگزاران اهل سنت و رهگذران با شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از روی ساختمان فرمانداری خاش کشته شدند.

علمای شهرستان‌های خاش و تفتان و میرجاوه در بخش دیگری از بیانیه خود نوشته‌اند مواضع‌مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل سنت زاهدان را «مطالبه قاطبه ملت ایران» می‌دانند و خواهان «آزادی تمامی زندانیان سیاسی کشور و توقف ماشین سرکوب علیه مردم» هستند.

آقای عبدالحمید روز جمعه چهارم آذر در سخنرانی هفتگی خود در نمازجمعه اهل سنت زاهدان به انتقادناپذیری رهبران جمهوری اسلامی اعتراض کرده و با اشاره به «سیاست‌های چهل و سه سال» گذشته در جمهوری اسلامی، خطاب به رهبران حکومت گفت: «فریاد مردم و اعتراض مردم نشان می‌دهد که سیاست کاری شما به بن‌بست رسیده‌ است».

این در حالی است که چهل روز پس از شروع اعتراضات، هیئتی به‌نمایندگی از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، «برای دلجویی» عازم زاهدان شد، اما امام‌جمعه زاهدان پس از آن اعلام کرد آنان حاضر نشدند که حرف «منتقدان دلسوز» از جمله خود او را گوش کنند.

علمی اهل سنت خاش و تفتان و میرجاوه در پایان بیانیه خود با تأکید بر این‌که اعتراضات مسالمت‌آمیز حق شهروندی مردم است، نوشته‌اند «باید به حقوق زنان رسیدگی و صدای مردم ایران شنیده شود».

صدور بیانیه حمایت این علما از اعتراضات سراسری مردم ایران در حالی است که روز گذشته یک فایل صوتی از نشست محرمانه جانشین رئیس بسیج با مدیران رسانه‌های حکومتی منتشر شد که در آن علمای سیستان و بلوچستان را با تحقیر یاد می‌کند.

جانشین فرمانده بسیج در این جلسه که روز ۲۴ آبان برگزار شده بوده می‌گوید: «از اول انقلاب یک اشتباهی در سیستان و بلوچستان کردیم. فکر کردیم این‌ها مثل مناطق شیعه‌نشین هستند. به مولوی‌ها پر و بال دادیم و خان‌ها را زمین زدیم. این‌ها را اصلا آدم حساب نمی‌کردند».

بر اساس داده‌های نهادهای حقوق بشری، حدود یک‌سومِ کشته‌های اعتراضات «زن زندگی آزادی» در سراسر ایران که از ۲۶ شهریور آغاز شده، جوانان و نوجوانان در استان سیستان و بلوچستان بوده‌اند که با گلوله جنگی نیروهای امنیتی حکومتی جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس ویدئوی علمای اهل سنت خاش، تفتان و میرجاوه و رادیو فردا؛ ر.ش/ب.ب
XS
SM
MD
LG