لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۰

آمریکا نقشه‌های کی‌روش و سپاه را نقش برآب کرد؛ بازیکنان، سرکوبگران و سایبری‌ها، همگی ناکام به ایران برمی‌گردند


تیم ملی فوتبال ایران با ناکامی مقابل آمریکا، بار دیگر در مرحله گروهی رقابت‌های جام جهانی حذف شد و از راهیابی به دور بعد بازماند.

ایران پس از شکست سنگین ۶ بر ۲ مقابل انگلیس و برتری ۲-۰ مقابل ولز، با یک تساوی در برابر آمریکا هم می‌توانست صعود کند. اما برتری یک بر صفر برای آمریکا، این تیم را ۵ امتیازی کرد تا بدون شکست در رده دوم گروه بایستد.

در بازی همزمان، انگلیس با نتیجه ۳-۰ مقابل ولز به برتری رسید تا با ۷ امتیاز صدرنشین شود. ایران با یک برد و دو باخت، ۳ امتیازی شد و در جایگاه سوم ایستاد. ولز هم با یک تساوی و کسب یک امتیاز، چهارم شد.

در بازی با آمریکا، کارلوس کی‌روش همچنان که پیش‌بینی می‌شد، بازیکنانش را با استراتژی بازی محتاطانه و متمرکز در زمین خودی به میدان فرستاد، تدبیری که منجر به صعود ایران نشد.

آمریکا با بازیگردانی وستون مک‌کنی (یوونتوس) در خط میانی و هنرنمایی سرجیبنو دست (آث میلان) در خط طولی سمت راست زمین، صاحب توپ و میدان بود.

موقعیت‌های متعدد آبی‌پوشان آمریکا با شتابزدگی و بی‌دقتی تیموتی وه‌آ هدر رفت. او که فرزند رئیس جمهور لیبریا (برترین فوتبالیست جهان در سال ۱۹۹۵) است، در یک نوبت نیز موفق به گلزنی شد اما در موقعیت آفساید.

روند نیمه اول به نحوی پیش می‌رفت که به نظر می‌رسید آمریکا هر لحظه به گل برسد. همین طور هم شد. در سی و نهمین دقیقه ارسال دقیق مک‌کنی باز هم پشت مدافعان ایران به سرجینیو دست رسید. او با ضربه سر هوشمندانه، نام کریستین پولیسیک بازیکن چلسی را به عنوان تنها گلزن مسابقه درج کرد.

نیمه دوم اما روند بازی تغییر کرد و ایران نمایش هجومی‌تری به خود گرفت. در این نیمه قدوس و جلالی نیز برای نخستین بار در این تورنمنت، موقعیت بازی پیدا کردند.

با این حال، بازی رو به جلوی ایران، منجر به خلق موقعیت‌های ایده‌آل نشد و مت ترنر دروازه‌بان آمریکا، از اندوخته حداقلی تیمش به خوبی محافظت کرد.

با سوت پایان بازی از سوی داور اسپانیایی، همه بازیکنان ایران ناراحت و برخی نیز گریان، روی زمین دراز کشیدند، تصویری تکراری برای تیم ملی فوتبال ایران، در تمام ادوار جام جهانی.

علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی‌گنجی، سید مجید حسینی، رامین رضاییان، میلاد محمدی (علی کریمی)، سعید عزت‌اللهی، احمد نوراللهی (مهدی ترابی)، علی قلیزاده (کریم انصاری‌فرد)، احسان حاج‌صفی (ابوالفضل جلالی)، مهدی طارمی و سردار آزمون (سامان قدوس) بازیکنان ایران در این مسابقه بودند.

جمهوری اسلامی با برنامه‌ریزی گسترده سپاه و بسیج، جمعی از عوامل نهادهای نظامی و امنیتی را تحت عنوان تماشاگر و خبرنگار، با صرف هزینه‌های هنگفت ریالی و ارزی به قطر اعزام کرد.

حضور افراد شناخته شده موسوم به لشکر سایبری نیز از سوژه‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی بود، کسانی که سررشته‌ای از فوتبال ندارند اما به دلیل خدمات‌شان در تمجید و تملق از سران نظام به رایگان در تور تفریحی جام جهانی حاضر بودند.

تبلیغات گسترده جمهوری اسلامی برای مصادره تیم ملی و جداسازی این تیم از مردم، نتیجه‌ای در برنداشت. از سرکوبگران تا سایبری‌ها و نیروهای امنیتی، همگی همچون بازیکنان، بدون دستاورد خاصی به ایران برمی‌گردند.

گرچه ناکامی در جام جهانی، نتیجه‌ای آشنا و تکراری برای ایرانیان است اما برای نخستین بار، جمعی از مردم ایران هنگام باز شدن دروازه این تیم، فریاد شادمانی سر دادند که ویدیوهای آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده.

کارلوس کی‌روش بعد از پایان بازی گفت: «رویای ما کامل نشد. از حالا باید به گام بعدی با ایران فکر کرد.»

او در حالی از گام بعدی صحبت می‌کند که برخلاف دوره اول حضورش در ایران، این بار به دلیل اظهارنظرهایش در توجیه سرکوب‌ها، محبوبیت خود را نزد افکار عمومی از دست داده است.

گرگ برهالتر سرمربی آمریکا هم گفت: «به بازیکنانم افتخار می‌کنم. در نیمه اول توانایی فوتبالی‌مان و در نیمه دوم انگیزه بالای‌مان را نشان دادیم. درباره مصدومیت پولیسیک چیزهای خیلی خوبی نمی‌توانم بگویم. با این حال منتظر می‌مانیم تا ببینیم شرایط چگونه پیش خواهد رفت.»

XS
SM
MD
LG