لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۷

فهرست ممنوعیت‌ها و مجازات‌های جدید برای دانشجویان در ایران منتشر شد


اعتراضات دانشجویی در ایران
اعتراضات دانشجویی در ایران

دولت جمهوری اسلامی ممنوعیت‌های جدیدی را برای دانشجویان دانشگاه‌های سراسر ایران وضع و در قالب یک «آیین‌نامه انضباطی» جدید منتشر کرده است.

نسخه جدید «شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه انضباطی دانشجویان» که روز اول آذر به تصویب دو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم تحقیقات و فناوری رسیده، به تازگی برای اجرا به دانشگاه‌های ایران ابلاغ شده است.

ابلاغ این آیین‌نامه جدید در شرایطی است که دانشگاه‌های ایران از ابتدای سال تحصیلی یکی از کانون‌های اعتراضات مردمی بوده که پس از جان باختن مهسا امینی آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

در این اعتراضات، دانشجویان شعارهایی را به ویژه علیه رهبر جمهوری اسلامی سر داده‌اند و خواستار لغو تفکیک جنسیتی در سلف‌ها شدند.

در این آیین‌نامه، مجازات‌هایی که برای دانشجویان «متخلف» در نظر گرفته شده، شدیدتر شده و تا «اخراج دانشجو از دانشگاه»، «اخراج دانشجو از دانشگاه با محرومیت از تحصیل در کلیه دانشگاه‌ها تا پنج سال» و «ابطال پایان‌نامه و رساله و مدرک تحصیلی» افزایش یافته است.

همچنین در این آیین‌نامه مواردی هم که به عنوان «تخلف» ذکر شده، گسترش یافته و به ویژه محدودیت‌های شدیدتری در زمینه فعالیت دانشجویان در محیط دانشگاه و فضای مجازی در نظر گرفته شده است.

در زمینه آن چه «تخلفات رایانه‌ای و مخابراتی و مجازی» خوانده شده، مواردی چون «تهیه سایت‌ها و وبلاگ‌های غیراخلاقی و ضدامنیت ملی، تهدید و هتک حرمت اشخاص، اهانت به مقدسات دینی» ممنوع شده و هر دانشجویی که قصد دارد گروهی مجازی و دانشجویی بالای صد نفر تشکیل دهد، باید از «کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی» مجوز بگیرد.

همچنین «هر گونه عضویت با هدف ارتباط و تبادل در کلیه شبكه‌ها، نرم‌افزارها و سكوهای مجازی گروه‌های غیرقانونی» ممنوع شده است.

در این آیین‌نامه، توضیح و جزئیاتی از «گروه‌های غیرقانونی» داده نشده، اما به نظر می‌رسد منظور حساب‌هایی نظیر اشخاص و گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی یا کانال‌ها و شبکه‌های خبری فارسی‌زبان خارج از ایران است.

در بخش «تخلفات سیاسی» نیز، آن چه «دادن اطلاعات خلاف واقع یـا کتمان واقعیات از روی عمد نسـبت بـه خود، گروهک‌های محـارب، مفسد یا افراد وابسته به آنها» خوانده شده، ممنوع شده است.

همچنین هواداری دانشجو یا تبلیغ از سوی او به نفع «گروهک‌ها و مکاتب الحادی» ممنوع شده است.

در بخش «تخلفات اخلاقی» هم، مواردی به عنوان «تشکیل جلسه و دعوت از دیگران برای استعمال مواد اعتیادآور یا استفاده از مشروبات الکلی» یا «ارتکاب قمار و تجاهر به آن» و همچنین «استفاده از هرگونه آلات لهو و لعب یا محصولات رسانه‌ای غیرمجاز» ممنوع شده است.

«عدم رعایت پوشش اسلامی» و «استعمال دخانیات در دانشگاه یا اماکن مرتبط» از دیگر ممنوعیت‌ها برای دانشجویان است.

در زمینه ارتباط دانشجویان با یکدیگر نیز، مقام‌های جمهوری اسلامی برای آن چه «داشتن روابط نامشروع» دانشجویان با یکدیگر خوانده‌اند، مجازات‌هایی را در نظر گرفته‌اند.

این آیین‌نامه تاکید می‌کند که «شرکت در جلسه نامشروع» مثل «پارتی»ها برای دانشجویان ممنوع است.

XS
SM
MD
LG