لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۴

ابراز حمایت هیلاری کلینتون از معترضان در ایران و مخالفت با ادامه مذاکره اتمی با تهران


هیلاری کلینتون
هیلاری کلینتون

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا، روز پنج‌شنبه در حمایت از اعتراضات مردمی در ایران اعلام کرد که واشینگتن نباید در حال حاضر درباره هیچ موضوعی از جمله احیای توافق اتمی با تهران مذاکره کند.

خانم کلینتون روز پنج‌شنبه، دهم آذر، در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا تاکید کرد که زمان گفت‌وگو با ایران دیگر گذشته است.

او گفت: «زمانی که ترامپ [رئیس‌جمهور پیشین آمریکا] ما را [از برجام] خارج کرد، نظارت خود را بر آن چه آنان [مقام‌های جمهوری اسلامی] در داخل ایران انجام می‌دهند از دست دادیم. من معتقدم که آنان دوباره شروع به چرخاندن آن سانتریفیوژها کرده‌اند.»

مذاکرات تهران با قدرت‌های جهانی بر سر احیای برجام پس از انتخاب جو بایدن به ریاست جمهوری آمریکا آغاز شد، اما از چند ماه پیش عملاً متوقف باقی مانده و با آغاز اعتراضات سراسری در ایران، این مذاکرات به حاشیه رانده شده است.

این در حالی است که تشدید فعالیت غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران و همچنین عدم همکاری کامل تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، موجب تصویب دو قطعنامه در شورای حکام آژانس شده است.

علاوه بر وقوع اعتراضات ضدحکومتی در ایران، در ماه‌های اخیر، همکاری تسلیحاتی جمهوری اسلامی با روسیه در میانه جنگ اوکراین، تنش‌ها میان تهران و غرب را افزایش داده است.

مقام‌های یک کشور غربی که برنامه تسلیحاتی ایران را از نزدیک زیر نظر دارند، پیشتر به سی‌ان‌ان گفته‌اند که جمهوری اسلامی در حال آماده شدن برای ارسال تقریبا هزار سلاح بیشتر از جمله پهپادهای تهاجمی و موشک‌های بالیستیک کوتاه‌برد به مسکو برای کمک به روسیه در تهاجم به اوکراین است.

خانم کلینتون که در سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ بانوی اول آمریکا بود، همچنین حمایت خود از تمرکز دولت واشینگتن بر اعتراضات ایران را اعلام کرد.

او گفت نباید «به نظر برسد که ما درست در زمانی به دنبال توافق [با حکومت]‌ هستیم که مردم ایران در مقابل حاکمان ظالم خود ایستاده‌اند».

وزیر خارجه آمریکا در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما همچنین افزود: «شما نمی‌توانید حکومت دینی را فرض کنید که موهای زنان را می‌پوشاند. این به معنی آن نیست که ما رژیم را تغییر می‌دهیم و آنان [مقام‌های جمهوری اسلامی] به صورت مسالمت‌آمیز [از قدرت] کنار می‌روند.»

خانم کلینتون ابراز امیدواری کرد که «نوعی مذاکرات داخلی» در ایران به وجود بیاید تا به «آزادی بیشتر و همچنین ظلم کمتر» منجر شود.

در جریان اعتراضات جاری در ایران، هیلاری کلینتون بارها حمایت خود را از معترضان ایرانی اعلام کرده است.

او چند روز پیش به همراه شماری از کنشگران و هنرمندان ایرانی و بین‌المللی در رونمایی نمایشگاه هنری «چشم‌ها به ایران» کاری از شیرین نشاط در نیویورک، در همبستگی با اعتراض‌های ایران شرکت کرد.

خانم کلینتون همچنین توماری را امضا کرد که گروهی از زنان برجسته عرصه هنر، سیاست، حقوق و تجارت در کشورهای مختلف جهان برای اخراج «فوری» جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد تهیه کردند.

آمریکا علاوه بر وضع تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی به دلیل سرکوب اعتراضات، قطعنامه‌ای را برای حذف جمهوری اسلامی از این کمیسیون پیشنهاد داده که قرار است در روز ۲۳ آذر در سازمان ملل به رای گذاشته شود.

در این قطعنامه پیشنهادی، سیاست‌های جمهوری اسلامی از آنجا که «به شدت در تضاد با حقوق زنان و دختران و ماموریت کمیسیون مقام زن» سازمان ملل متحد است، محکوم شده است.

XS
SM
MD
LG