لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۴

کمپانی آمریکایی از «پیشرفته‌ترین» بمب‌افکن نامرئی جهان رونمایی کرد


طرحی از بمب‌افکن بی ۲۱
طرحی از بمب‌افکن بی ۲۱

بمب‌افکن پنهانکار (نامرئی) بی ۲۱ ساخت شرکت نورتروپ گرومَن که از آن به عنوان پیشرفته‌ترین بمب‌افکن جهان نام برده می‌شود روز جمعه، ۱۱ آذرماه، رونمایی شد.

بمب‌افکن بی ۲۱ رادارگریز و از نوع بال پرنده است و به‌گونه‌ای طراحی شده تا بتواند تا نیم‌قرن نیاز‌های آینده ارتش آمریکا را تامین کند.

از بی ۲۱ روز جمعه گذشته در یک پایگاه نیروی هوایی آمریکا در پام‌دیلِ ایالت کالیفرنیا رونمایی شد.

خبرگزاری رویترز تخمین زده است که قیمت هر فروند از این هواپیما حدود ۷۵۰ میلیون دلار باشد و نیروی هوایی آمریکا به‌تدریج این محصول را جایگزین بمب‌افکن‌های بی یک و بی دو کند.

آن طور که شرکت نورتروپ گرومن اعلام کرده است، این هواپیما در ساختار، قابلیت تبدیل شدن به هواپیمای نسل ششم را دارد و می‌تواند با سلاح‌های پیشرفته نیم‌قرن آینده مطابقت پیدا کند.

این بمب‌افکن توان پرواز بین قاره‌ای و حمل بمب هسته‌ای و انواع موشک‌های کروز را دارد. توانایی حمل موشک‌های کروز به این بمب‌افکن کمک می‌کند دور از سیستم‌های دفاع هوایی اقدام به شلیک کند.

این بمب‌افکن همچنین امکان پرواز بدون خلبان را دارد و حتی می‌‌توان آن را از راه دور و بدون خلبان هدایت کرد. استفاده از قابلیت‌های مختلف هوش مصنوعی برای هدایت در پرواز و کمک به خلبان این هواپیما در روند عملیات، از دیگر قابلیت‌های آن است.

رسانه‌های نظامی گزارش داده‌اند این هواپیما به‌گونه‌ای طراحی شده است که بتواند در برابر پیشرفته‌ترین سامانه‌‌های پدافند هوایی روسیه مانند اس ۵۰۰ مصون باشد.

در وب‌سایت شرکت سازنده این هواپیمای جنگی جدید، نورتروپ گرومن، آمده است: «در حال حاضر تنها ده درصد از نیروی بمب‌افکن آمریکا قادر به نفوذ به پدافند هوایی پیشرفته دشمن است. از آنجا که دشمنان ما به سرمایه‌گذاری هنگفت در فناوری‌ها و پلت‌فرم‌های تسلیحاتی پیشرفته دست زده‌اند، یک بمب‌افکن جدید برای بازدارندگی برای آمریکا حیاتی است. بمب‌افکن جدید قابلیت‌هایی دارد که بمب‌افکن‌های فعلی آمریکا مانند بی یک، بی ۵۲ و بی دو فاقد آن هستند.»

نیروی هوایی آمریکا خرید ۲۰۰ فروند از این هواپیما را در دستور کار خود قرار داده ‌است.

پیش‌بینی می‌شود بی ۲۱ از سال ۲۰۲۵ به بعد عملیاتی شود و به تدریج جایگزین بمب‌افکن‌های قدیمی آمریکا شود.

بر اساس اعلام شرکت‌ سازنده، بسیاری از تکنولوژی‌های جنگ الکترونیکی که در جنگنده اف ۳۵ آمریکا استفاده شده، در این بمب‌افکن پیاده شده است.

این نخستین بمب‌افکن جدید آمریکا است که در ۳۰ سال گذشته از آن رونمایی شده است.

XS
SM
MD
LG