لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۶

«ربوده شدن» دست‌کم ۲۰ تن از معترضان در یورش نیروهای امنیتی به شهر مورموری  


تصویری از اعتراضات در شهر مورموری
تصویری از اعتراضات در شهر مورموری

سایت حقوق بشری هه‌نگاو از یورش گستردە نیروهای حکومتی و محاصره شهر مورموری در استان ایلام برای بازداشت معترضان خبر داد و افزود طی شبانه روز گذشته دست‌کم ٢٠ تن از ساکنان این شهر به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی «ربوده» شده‌اند.

شهر مورموری در استان ایلام حدود دو هفته پیش از این، در روز شنبه ۲۸ آبان ماه شاهد اعتراضات گسترده مردمی بود و به گفته فرماندار این شهر، بخشی از اماکن حکومتی به آتش کشیده شد.

یدالله حاتمی، فرماندار آبدانان در همان روز گفته بود که معترضان «ساختمان بخشداری، شهرداری، بانک‌های عامل، جهاد کشاورزی و اداره پست مورموری» را به آتش کشیده‌اند.

با گذشت بیش از دو هفته از آن اعتراضات اما هه‌نگاو شامگاه یک‌شنبه سیزدهم آذر ماه خبر داد که «نیروهای حکومتی با حدود ۴٠ خودرو شهر مورموری را محاصره کرده‌اند» و در حال بازداشت گسترده معترضان در مناطق مختلف این شهر هستند.

در این گزارش تاکید شده است که شهر مورموری در چهل و هشت ساعت گذشته «صحنه حمله و محاصره نیروهای حکومتی» بوده است و این نیروها برای بازداشت معترضان «از حیات و پشت‌بام وارد منازل» مردم شده‌اند.

هه‌نگاو تاکید کرد که نیروهای امنیتی دست‌کم ٢٠ تن از ساکنان شهر مورموری از جمله موسی بازیار، محمد بازیار، محمد اروانه، جوان ٢۵ ساله، احسان مرادیان، امیر ارونه و نوری محسنی را «ربودند» و مغازه‌های بازار شهر مورموری از جمله داروخانه این شهر را نیز با توسل به خشونت تعطیل کردند.

این نیروها همچنین شامگاه شنبه و پیش از ورود به شهر مورموری محل اسکان ایلات و عشایر در حومه شهر مورموری را مورد هجوم قرار دادند.

هه‌نگاو در توصیف وضعیت شهر مورموری در روز یک‌شنبه، تاکید کرد که در نتیجه تحمیل فضای ارعاب و سرکوب ناشی از یورش نیروهای حکومتی «دانش‌آموزان دبستانی از مدارس فرار کرده و به بیمارستان» مورموری پناه بردند.

شهر مورموری با سه هزار و ۵۰۰ نفر به عنوان مرکز بخش ۱۲ هزار نفری کلات مورموری در ۵۵ کیلومتری جنوب شرق شهرستان آبدانان در استان ایلام قرار دارد.

XS
SM
MD
LG