لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۳

وزارت خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید «از موضع ضعف مذاکره نمی‌کنیم»


دو روز پس از آن‌که آمریکا اعلام کرد کشورش، به‌جای تمرکز بر احیای برجام، بر حمایت از اعتراضات در ایران متمرکز است، سخنگوی وزارت خارجه ایران مدعی «تناقض رفتاری و گفتاری» آمریکا شد و گفت جمهوری اسلامی «تحت فشار و تهدید مذاکره نمی‌کند و امتیازی هم نمی‌دهد».

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه، روز دوشنبه ۱۴ آذر با بیان این‌که «تهران به دنبال به سرانجام رساندن برجام است»، اضافه کرد «نیاز آمریکا و غرب به برجام کمتر از ایران نیست و آن‌ها نباید منتی را در این ارتباط بر ایران بگذارند».

کنعانی با تأکید بر این‌که جمهوری اسلامی «از موضع ضعف و نیاز مذاکره نمی‌کند» و «ایران تحت فشار و تهدید مذاکره نمی‌کند و بخاطر فشار و تهدید امتیازی نیز نمی‌دهد» از طرف‌های اروپایی برجام هم خواست «خودشان را تسلیم آمریکا نکنند».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز شنبه ۱۲ آذرماه گفته بود دولت ایالات متحده به‌جای تمرکز بر احیای برجام٬ بر حمایت از اعتراضات در ایران و اقدامات جمهوری اسلامی در ارسال سلاح به روسیه متمرکز است.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران همچنین گفته بود «ایران علاقه‌ای به توافق ندارد و ما بر مسایل دیگر متمرکز هستیم».

به‌گفته رابرت مالی، با این‌که تماس‌ها بین مقامات اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد و مذاکرات به‌طور رسمی به حالت تعلیق درنیامده، «از اواخر ماه اوت تا کنون هیچ مذاکره‌ای صورت نگرفته است».

جمهوری اسلامی بسته‌شدن پرونده‌اش در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را یکی از پیش‌شرط‌های بازگشت خود به توافق قرار داده، این در حالی است که آژانس می‌گوید مذاکراتش با جمهوری اسلامی ایران بر سر منشأ ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه سایت اعلام‌نشده هیچ پیشرفتی نداشته است.

ایالات متحده قبلاً ضمن رد این پیش‌شرط اعلام کرده است که تهران باید تعهدات ضروری و فوری به تعویق‌افتادهٔ پادمانی را اجرا کند.

جدل لفظی میان مقامات جمهوری اسلامی و ایالات متحده در حالی است که اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» در ایران، که از ۲۶ شهریور آغاز شده و به‌طور پیوسته ادامه داشته، با شروع اعتصابات در شماری قابل‌توجهی از شهرهای بزرگ در روز ۱۴ آذر وارد مرحله تازه‌ای شده است.

XS
SM
MD
LG