لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۶

افزایش «نجومی» اجاره‌بها و قیمت مسکن در ایران؛ کف قیمت، متری ۲۳ میلیون


بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی ایران، طی آبان‌ماه ۱۴۰۱ در تهران قیمت هر متر مربع مسکن سه میلیون تومان گران شده و اکنون پایین‌ترین قیمت به بیش از ۲۳ میلیون تومان رسیده است.

روزنامه شرق روز دوشنبه، ۱۴ آذرماه، در این باره نوشت: «طبق آمار بانک مرکزی، بالاترین قیمت هر متر آپارتمان در تهران ۹۵ میلیون و ۱۱۴ هزار تومان و پایین‌ترین قیمت ۲۳ میلیون و ۹۳ هزار تومان در آبان‌ماه ثبت شده که فاصله ۷۲ میلیون تومانی قیمت در گران‌ترین و ارزان‌ترین منطقه را نشان می‌دهد.»

در همین زمینه بیت‌الله ستاریان، کارشناس بازار مسکن، در واکنش به جهش سه میلیون تومانی قیمت مسکن در آبان‌ماه و رسیدن آن به محدوده متوسط ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در هر متر مربع به روزنامه اعتماد گفت: «اگر برجام نهایی می‌شد و گشایش‌های اقتصادی در کشور رخ می‌داد، بازار مسکن هم با رونق تورمی مواجه می‌شد، اما با توجه به این که در اقتصاد هیچ ‌گونه گشایشی رخ نداده است، در ماه‌های ابتدایی سال، این بازار با رکود تورمی مواجه شده بود.»

آقای ستاریان با بیان این که با رشد معاملات در بازار مسکن شاهد خروج این بازار از رکود هستیم، خاطرنشان کرد: «بازار مسکن از شش ماه گذشته در حالت انتظار بود و در دوره ناآرامی‌های اخیر نیز تا حدودی به رکود فرو رفت. اما در آبان‌ماه از حالت رکودی خارج شد.»

اما گذشته از افزایش شدید قیمت مسکن، قیمت اجاره‌بها هم در پایتخت ایران رشد صعودی داشته است.

خبرگزاری ایسنا روز ۱۴ آذر در گزارشی با تیتر «تشدید ارقام نجومی برای اجاره‌بها» نوشت: «بالا رفتن قیمت ملک در آبان‌ماه که نشانه‌هایی از ورود پول و نقدینگی سرگردان به بازار مسکن را به همراه دارد، می‌تواند در ادامه سال به رشد شدید قیمت اجاره‌بها بینجامد.»

براساس گزارش رسانه‌های ایران، نرخ اجاره در تهران طی یک سال (آبان سال جاری نسبت به سال قبل) حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش روز ۱۵ آذر خود قیمت اجاره خانه ۷۵ متری در تهرانپارس تهران را شش میلیون تومان ماهانه با ۵۰ میلیون تومان رهن ذکر کرده است.

در تهران اختلاف قیمت مسکن هم بیشتر شده است و شکاف در حال افزایش است.

بر مبنای گزارش تازه بانک مرکزی، متوسط قیمت هر متر خانه در تهران به ۴۶ میلیون و ۷۰۴ هزار تومان رسیده که بیشترین قیمت هر متر خانه ۹۵ میلیون و ۱۱۴ هزار تومان در منطقه یک و کمترین آن با ۲۳ میلیون و ۹۳ هزار تومان در منطقه ۱۸ بوده است.

بنابراین فاصله قیمت هر متر آپارتمان در گران‌ترین و ارزان‌ترین منطقه تهران حدود ۷۲ میلیون تومان است.

در این گزارش همچنین آمده است که در آبان‌ماه امسال، متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران نسبت به ماه قبل (مهر ۱۴۰۱) حدود ۶.۸ درصد افزایش داشته است.

برخی کارشناسان معتقدند، این افزایش قیمت چه در بخش خرید و چه در بخش اجاره تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت.

پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ضمن افزایش قیمت‌ها، معاملات نیز با رشد همراه باشد.

هرچند دولت ابراهیم رئیسی وعده‌هایی در رابطه با ساخت واحدهای مسکونی جدید با هدف کاهش قیمت داده است، تاکنون این وعده‌ها عملی نشده و کارشناسان با دیده تردید به این وعده‌ها نگاه می‌کنند.

XS
SM
MD
LG