لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۵

چین همسو با عربستان از جمهوری اسلامی خواست در امور داخلی کشورها دخالت نکند


شی جین‌پینگ در کنار ولیعهد جوان عربستان سعودی
شی جین‌پینگ در کنار ولیعهد جوان عربستان سعودی

در آخرین روز از سفر رئیس‌ جمهور چین به عربستان سعودی دو کشور از جمهوری اسلامی ایران خواستند از «مداخله در امور داخلی کشورها» خودداری و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

بر اساس بیانیه‌ مشترکی که روز جمعه، ۱۸ آذر، پس از دیدار شی جین‌پینگ رئیس‌ جمهور چین با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در ریاض منتشر شد، دو کشور از جمهوری اسلامی همچنین خواستند به «رژیم منع اشاعه» تسلیحات هسته‌ای و نیز «اصول حسن همجواری» احترام بگذارد.

همچنین دو کشور بر لزوم تقویت همکاری‌ها برای تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی توافق کردند.

چین یکی از قدرت‌های جهانی طرف مذاکره با جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای است. اما از چند ماه پیش، مذاکرات احیای برجام متوقف مانده و آمریکا اعلام کرده که سرکوب اعتراضات ایران از سوی جمهوری اسلامی موجب از اولویت خارج شدن این مذاکرات شده است.

این توافق پکن و ریاض در حالی است که در سال‌های اخیر جمهوری اسلامی با اعطای امتیازات گسترده به چین و روسیه، تلاش کرده که این دو کشور را در عرصه‌های بین‌المللی با خود همسو کند.

پیشتر توافق موسوم به «سند همکاری جامع ۲۵ ساله» میان تهران و پکن، انتقادهای زیادی را در ایران به دنبال داشت.

این در حالی است که به گفته رسانه‌های عربستان سعودی، پکن و ریاض در جریان این سفر رئیس‌ جمهور چین ده‌ها توافق همکاری را امضا کردند.

در بیانیه مشترک چین و عربستان سعودی همچنین به اهمیت تعهد شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت جمهوری اسلامی به آتش‌بس تاکید شده و از حوثی‌ها خواسته شده که با نماینده ویژه سازمان ملل متحد در یمن و ابتکارها و تلاش‌ها برای برقراری صلح در یمن همکاری کنند.

در جنگ یمن که سال‌ها به طول انجامیده، عربستان سعودی از دولت قانونی یمن که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می‌شود حمایت می‌کند و شبه‌نظامیان حوثی یمن نیز تحت حمایت جمهوری اسلامی هستند.

حوثی‌های یمن در سال‌های اخیر بارها مواضعی در خاک عربستان سعودی را هدف گرفته‌اند.

چین و عربستان سعودی همچنین بر «اهمیت ثبات» در بازار نفت تاکید کردند.

رئیس‌ جمهور چین روز چهارشنبه ۱۷ آذر وارد ریاض شد و روز پنج‌شنبه با پادشاه سالخورده این کشور دیدار کرد.

رهبران عربستان سعودی در ملاقات با رئیس جمهوری چین در مورد گسترش مناسبات اقتصادی دوجانبه و وضعيت امنیتی منطقه گفت‌وگو خواهند کرد.

رویترز گزارش داد در شرایطی که روابط عربستان با آمریکا به سردی گرائیده، ریاض می‌کوشد در توسعه مناسبات با چین گام دیگری بردارد.

همزمان وزیر خارجه عربستان اعلام کرد دعوت پادشاه سعودی از آقای شی، در راستای «تقویت روابط تاریخی و مشارکت راهبردی دو کشور» صورت گرفت.

XS
SM
MD
LG