لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۸

دومین اعدام مرتبط با اعتراضات؛ مجید رضا رهنورد در مشهد به دار آویخته شد


مجیدرضا رهنورد در جریان محاکمه خود از حق انتخاب وکیل محروم بود
مجیدرضا رهنورد در جریان محاکمه خود از حق انتخاب وکیل محروم بود

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، بامداد دوشنبه ۲۱ آذر از اعدام مجید رضا رهنورد، یکی از معترضانی که به قتل دو بسیجی در مشهد متهم شده بود، خبر داد.

این خبرگزاری نوشت که مجید رضا رهنورد در مشهد و در ملأ عام به دار آویخته شد؛ اقدامی که تنها به فاصله ۲۳ روز از زمان بازداشت این معترض رخ داد.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی اتهام مجیدرضا رهنورد را «حمله با سلاح سرد» در خیابان حر عاملی مشهد به نیروهای بسیج، از جمله «حسین زینال‌زاده و دانیال رضازاده» دو عضو کشته‌شده بسیج در جریان اعتراضات اخیر، عنوان کرد.

مجید رضا رهنورد روز ۲۸ آبان ماه، دو روز بعد از کشته شدن این دو عضو بسیج، بازداشت شد و پنج روز بعد از آن نیز دادستان مشهد از صدور کیفرخواست علیه او خبر داد و اعلام کرد که وی به «محاربه» متهم شده است.

پرونده آقای رهنورد بلافاصله به دادگاه انقلاب مشهد ارسال شد و تنها ۵ روز پس از صدور کیفرخواست، این معترض روز ۸ آذر در دادگاه انقلاب مشهد بدون دسترسی به وکیل انتخابی محاکمه و به اعدام محکوم شد.

غلامعلی صادقی، رئیس کل دادگستری خراسان رضوی، پس از اعدام مجیدرضا رهنورد در مشهد گفت، از «همه عوامل انتظامی و امنیتی که در کوتاه‌ترین زمان ممکن» در این مورد اقدام کردند و همچنین مسئولان قضایی «تقدیر و تشکر» می‌کند.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی افزود که اعدام مجیدرضا رهنورد «در جهت برقراری نظم و امنیت و برخورد با اغتشاشگران و قانون‌شکنان» انجام شده است.

این در حالی است که فعالان حقوق بشر روند دادرسی او را ناعادلانه خوانده و از جمله خبرگزاری هرانا گزارش داده بود که او امکان بهره بردن از وکیل تعیینی یا انتخابی نداشته و در دادگاه نیز فرصت دفاع از خودش را پیدا نکرده بود.

بر اساس برخی گزارش‌ها‌، علت درگیری مجیدرضا رهنورد، دومین بازداشت‌شده اعدامی با چند بسیجی، دشنام‌گویی‌های آن‌ها به مادر او بوده است.

مسعود کاظمی، روزنامه‌نگار در توییتی گفته است که چند بسیجی روز ۲۶ آبان در خیابان محل سکونت آقای رهنورد، اقدام به فحاشی به مردم با قصد ایجاد وحشت و شلیک گاز اشک‌آور به داخل خانه‌ها و مغازه‌ها کرده‌اند.

آقای رهنورد پس از ترسیدن خواهر و مادرش که آن موقع در خانه بودند، از پنجره به بسیجی‌ها اعتراض می‌کند و این اقدام او به فحاشی بیشتر آن‌ها به‌ویژه در مورد مادرش و در نهایت درگیری او با آن‌ها منجر می‌شود.

به گفته آقای کاظمی پس از حادثه درگیری، دوربین‌های مداربسته تمام مغازه‌های اطراف جمع می‌شود و مغازه‌دارها تا روزهای منتهی به حکم تحت فشار و بازداشت بوده‌اند.

این دومین مورد اجرای حکم اعدام در رابطه با اعتراضات کنونی در ایران است. محسن شکاری اولین قربانی این اعدام‌ها بود که به خاطر بستن خیابان و زخمی کردن یکی از نیروهای بسیجی به «محاربه» متهم شده بود. اعدام او واکنش‌های گسترده‌ای را نیز در جهان به همراه داشت و در ایران نیز با اعتراضات مردمی مواجه شد.

XS
SM
MD
LG