لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۷

افزایش فروش خانه در مناطق لوکس تهران با هدف «مهاجرت»


برج در تهران
برج در تهران

در حالی که اعتراضات سراسری در ایران به پایان سومین ماه خود نزدیک می‌شود، رسانه‌ها در کشور از افزایش آگهی فروش خانه در روزهای اخیر، به‌ویژه در مناطق لوکس تهران، با هدف «مهاجرت» خبر می‌دهند.

همزمان اخبار حکایت از آن دارد که روند قیمت‌ها در دست‌کم دو منطقه لوکس تهران برخلاف همیشه، نه افزایشی، بلکه نزولی بوده است.

روزنامه اعتماد روز ۲۰ آذر گزارش داده بود: «بر اساس مشاهدات، در میان آگهی‌های فروش فوری خانه در چند هفته اخیر، آگهی‌های فروش «به علت مهاجرت» قابل توجهی منتشر شده است.»

به نوشته این روزنامه چاپ تهران، با جستجوی کلیدواژه «مهاجرت» تنها در یک وب‌سایت خرید و فروش مسکن، ۱۵۰ آگهی فروش در یک ماه اخیر یافت شده است.

اکثر این خانه‌ها در محله‌های جردن، پونک، جنت‌آباد، نیاوران، بلوار فردوس شرق و غرب، باغ فیض، سعادت‌آباد و شهرک غرب قرار دارند، یعنی مناطق یک تا پنج و محدوده شمال، شمال شرق و شمال غرب تهران.

اعتماد اضافه می‌کند که آگهی فروش خانه به علت مهاجرت در اطراف تهران و شهرهایی همچون پرند، اسلامشهر، پردیس و شهریار نیز مشاهده شده است.

افزایش فروش خانه در مناطق لوکس تهران به حدی رسیده است که عرضه از تقاضا پیشی گرفته است.

در همین زمینه سایت فردای اقتصاد گزارش داد: «در آبان‌ماه که متوسط قیمت مسکن در تهران متری سه میلیون جهش داشته، منطقه یک با افت سه میلیونی مواجه شده و دیگر منطقه لوکس‌نشین هم بدون تغییر بوده است.»

این در حالی‌است که، بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم ماهانه مسکن در تهران در آبان ۱۴۰۱ به ۵ درصد رسیده است.

طبق آمار بانک مرکزی، بالاترین قیمت هر متر آپارتمان در تهران ۹۵ میلیون و ۱۱۴ هزار تومان و پایین‌ترین قیمت ۲۳ میلیون و ۹۳ هزار تومان در آبان‌ماه ثبت شده که فاصله ۷۲ میلیون تومانی قیمت در گران‌ترین و ارزان‌ترین منطقه را نشان می‌دهد.

با این حال رسانه‌ها در ایران گزارش داده‌اند که روند قیمت‌ها در دو منطقه لوکس‌نشین تهران یعنی مناطق یک و سه نزولی بوده است.

روزنامه اعتماد در این زمینه به نقل از یک مشاور املاک در منطقه پنج تهران نوشت: «فروشندگانی که هدف مهاجرت دارند به علت عجله داشتن و نزدیک بودن زمان مهاجرت‌شان، قیمت ملک را روی عرف منطقه و یا پایین‌تر از آن پیشنهاد می‌دهند.»

در آبان‌ماه رشد قیمت مسکن در ایران پنج درصد بود، اما متوسط قیمت املاک منطقه یک با افت حدودا سه درصدی از مرز صد میلیون تومانی به متر مربعی ۹۶.۷ میلیون تومان رسیده است. در منطقه سه که دومین منطقه گران‌قیمت تهران محسوب می‌شود نیز قیمت‌ها نوسان خاصی نداشته و افت ۰.۱ درصدی را ثبت کرده است.

در پی به نتیجه نرسیدن برجام، بحران اقتصادی افزایش و امید به سرمایه‌گذاری در ایران کاهش پیدا کرده است و گزارش‌های رسانه‌های اقتصادی داخلی نیز نشان از خروج سرمایه از ایران دارد.

حال به نظر می‌رسد افزایش اعتراض‌ها در ماه‌های اخیر هم به جریان فرار سرمایه دامن زده و به آن شتاب داده است.

به گزارش سایت انتخاب در روز ۲۰ آذر، کمال سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی، گفته است: «آن چه اکنون در بستر اقتصادی کشور شاهد آن هستیم، افزایش انتظارات تورمی و میل به مهاجرت و خروج قابل توجه سرمایه از کشور است.»

XS
SM
MD
LG