لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۰

ادامه تهدیدها و حملات علیه حمید فرخ‌نژاد پس از «دیکتاتور» نامیدن خامنه‌ای


حمید فرخ‌نژاد
حمید فرخ‌نژاد

یک روز پس از موضع‌گیری مستقیم حمید فرخ‌نژاد علیه شخص علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، موج حملات رسانه‌های حکومتی علیه این بازیگر باسابقه سینما ادامه دارد و ایرنا تهدید کرده که برای آثار و همکاران آقای فرخ‌نژاد محدودیت ایجاد خواهد شد.

ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، روز جمعه، ۲۵ آذر، نوشت: «اکنون و با این حرکت او [فرخ‌نژاد]، نه‌تنها برای سریال "سقوط" محدودیت‌های احتمالی ایجاد خواهد شد، بلکه برای دیگر آثارش نظیر "زنبور کارگر" و "ملاقات با جادوگر" که در نوبت اکران هستند، نیز گرفتاری‌هایی به وجود خواهد آمد.»

این خبرگزاری اضافه کرد: «پرواضح است که دامنه این محدودیت‌ها، عوامل این پروژه‌ها را نیز مبتلا خواهد کرد.»

آقای فرخ‌نژاد روز پنج‌شنبه، ۲۴ آذر، در یک پست اینستاگرامی، علی خامنه‌ای را مستقیما خطاب قرار داد و او را «دیکتاتور» خواند.

این بازیگر نوشت که خامنه‌ای مثل دیگر دیکتاتورها چون فرانکو، مائو، استالین و موسولینی، یک «بیمار روانی» است.

پس از انتشار این یادداشت، رسانه‌های حکومتی حمله به فرخ‌نژاد را آغاز کردند.

ایرنا روز جمعه نوشت که این بازیگر پیش از خروج از ایران به قوه قضاییه تعهد داده بود که «هیچ‌گاه برخلاف مصلحت قانون ایران عمل نمی‌کند اما همین‌که مطمئن شد جای پایش در آمریکا سفت شده، اقدام به انتشار مطالبی کرد که برخلاف تعهد او بود».

در جریان اعتراضات جاری در ایران که پس از جان باختن مهسا امینی آغاز شد، بسیاری از هنرمندان و ورزشکاران معروف از اعتراضات حمایت و سرکوب معترضان را محکوم کردند.

اما علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در یک سخنرانی این حمایت را «بی‌ارزش» دانست و از قوه قضاییه خواست درباره «این که موضع‌گیری آنها عناوین مجرمانه دارد یا نه» تصمیم‌گیری کند.

همچنین در تازه‌ترین موضع‌گیری مقام‌های جمهوری اسلامی علیه هنرمندان، احمد وحیدی، وزیر کشور، روز پنج‌شنبه ۲۴ آذر با حمله به هنرمندان و ورزشکاران حامی اعتراضات ضدحکومتی در ایران، تاثیرگذاری آنان برای تغییر حکومت را زیر سوال برد.

وحیدی که پیشتر به دلیل نقش داشتن در بمب‌گذاری تروریستی در آرژانتین تحت تعقیب بین‌المللی است، در جمع روحانیون خراسان جنوبی گفت: «کدام انقلاب در دنیا با هدایت دو هنرپیشه و دو ورزشکار صورت گرفته است؟»

او همچنین بدون ارائه هیچ سند و جزئیاتی مدعی شد که «برخی از بازیگران و سلبریتی‌های داخلیِ» حامی اعتراضات «آموزش دیده بودند».

در جریان اعتراضات جاری در ایران، معترضان با سر دادن شعارهایی علیه کلیت جمهوری اسلامی، خواستار تغییر حکومت هستند.

با وجود تهدیدها علیه هنرمندان ایرانی به ویژه هنرمندان ساکن داخل ایران، حمایت آنان از معترضان و اعتراض آنان علیه جمهوری اسلامی ادامه دارد.

روز پنج‌شنبه، قطب‌الدین صادقی، کارگردان شناخته‌شده تئاتر ایران، نیز به تندی به اظهار نظر وزیر واکنش نشان داد و گفت با «دستور و فرمان» نمی‌توان شرایط جامعه را «عادی» نشان داد.

پیشتر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد مدعی شده بود «هیچ محدودیتی برای آغاز فعالیت‌های هنری نیست» و «از عموم هنرمندان اهالی موسیقی» خواسته بود فعالیت‌های‌شان را آغاز کنند.

XS
SM
MD
LG