لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۰

به‌رغم «رتبه اول» ذخایر نفت و گاز، ایران از سال ۱۴۰۵ «دچار کمبود» گاز خواهد شد


مالک شریعتی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد که ایران با داشتن «رتبه اول» ذخایر نفت و گاز در جهان، از سال ۱۴۰۵ به بعد دچار کمبود گاز خواهد شد.

آقای شریعتی به صداوسیمای جمهوری اسلامی گفت: «یک هشدار نسبت به سال‌های ۱۴۰۵ به بعد تا ۱۴۱۰ داریم که اگر روند ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور به همین سمت و سو برود ممکن است دچار چالش شویم و کمبود برای کشور حاصل شود.»

کمبود گاز در ایران، به گفته این مقام دولتی، در سال‌های اخیر فقط «در فصل سرد سال» بوده، ولی با توجه به این هشدار، ممکن است در صورت تداوم وضعیت موجود این کمبود به سراسر سال گسترش پیدا کند.

ایران یکی از غنی‌ترین ذخایر گاز در جهان را داراست، اما به دلیل ناتوانی در استخراج گاز، با کمبود این حامل انرژی مواجه است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر این که «ما در ذخایر نفت و گاز در دنیا رتبه اول هستیم» اما افزود: «ما همچنان نیروگاه‌هایی داریم که ۱۸، ۲۰ و ۲۵ درصد بازدهی دارند و اتلاف منابعی که در حوزه انرژی کشور اتفاق می‌افتد تقریباً معادل ۲۳ درصد از کل ورودی انرژی سالانه کشور است.»

همزمان محمدرضا جولایی یک مدیر شرکت ملی گاز گفت: «هم اکنون به طور میانگین روزانه حدود ۵۹۰ تا ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی - تجاری مصرف می‌شود.»

او افزود که با توجه به پیش‌بینی‌ هواشناسی مبنی بر کاهش دمای هوا در دی‌ماه در مقایسه با پارسال، این رقم به روزانه ۶۵۰ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد.

افزایش پلکانی قبوض گاز

همچنین به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی قرار است قبوض گاز در ایران افزایش یابد.

پیشتر جواد اوجی وزیر نفت از افزایش قیمت گاز برای مشترکان پرمصرف «به صورت پلکانی» خبر داده و گفته بود که مشتریان پرمصرف گاز در داخل کشور «نقره‌داغ» خواهند شد.

مسلم رحمانی مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران درباره این که این افزایش «پلکانی» قیمت‌ها چگونه خواهد بود، مصرف‌کنندگان را به دوازده دسته تقسیم کرد و گفت افزایش قیمت از دسته چهارم به بعد خواهد بود.

او گفت: «پلکان چهارم تا ششم که پلکان‌هایی هستند که مصرف بیشتری را شامل می‌شوند و به پرمصرف‌ها معروف هستند ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.»

به گفته این مقام دولتی، «تعرفه هر پلکان نسبت به پلکان متناظر سال گذشته از پلکان هفتم تا دهم ۵۰ درصد و دو پلکان بسیار پرمصرف که بدمصرف هستند یعنی پلکان یازدهم و دوازدهم به صورت ثابت با قیمت ۵ و ۶ هزار تومان محاسبه خواهد شد که این دو پلکان، پلکانی هستند که شاید بیش از ۱۰ برابر پلکان اول و دوم مصرف می‌کنند که قبوض این دو پلکان به صورت تصاعدی افزایش پیدا خواهد کرد.»

روز چهارشنبه، مجید چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از ابلاغ دستورعمل مصوب شورای عالی امنیت ملی درباره «برخورد با مشترکان پرمصرف دولتی و مصارف غیرضروری و تجملاتی در بخش‌های دولتی و خصوصی» خبر داده بود.

آقای چگنی گفت که اکنون «بیش از ۷۰ درصد گاز تولیدی کشور در بخش خانگی و تجاری» مصرف می‌شود.

ایران و قطر در خلیج فارس یک میدان مشترک گازی دارند و قطر در ماه‌های اخیر در شرایط افزایش تقاضای جهانی برای گاز، توافق‌هایی را با کشورهای دیگر برای افزایش صادرات گاز امضا کرده است.

XS
SM
MD
LG