لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۹

چهارمین ماه اعتراضات ایران؛ پافشاری مقام‌های حکومت بر ادعای «فریب‌خوردگی» معترضان


حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران (سمت راست) در دیدار با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران
حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران (سمت راست) در دیدار با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران

رئیس جمهوری اسلامی ایران و فرمانده سپاه پاسداران روز جمعه ۲۵ آذر بار دیگر اعتراضات سراسری سه ماه گذشته در کشور را بدون ارائه مستنداتی به دولت‌های خارجی نسبت داده و مدعی شده‌اند که در قبال مردم ایران، «دشمنان» این‌بار هم مرتکب «اشتباه محاسباتی» شدند.

ابراهیم رئیسی که به شهر مرزی نهبندان در استان خراسان جنوبی سفر کرده بود، اعتراضات ضدحکومتی در کشور را «توطئه دشمن» خواند و گفت که آن‌ها «مثل فتنه‌های گذشته ... اشتباه محاسبه کردند».

رئیس جمهوری ایران بدون اشاره به نام دولت یا گروه خاصی اظهار داشت: «تصور کردند ایران مثل کشورهای دیگر است و می‌توانند با مردم ایران مثل کشورهای دیگر بازی کنند و شعارهای دروغین و دهان‌پرکن بدهند.»

رئیسی بدون اشاره مستقیم به عبارت «زن، زندگی، آزادی» شعار محوری اعتراضات سه ماه گذشته در ایران و نیز بدون نام بردن از کشوری خارجی یا گروه خاصی اظهار داشت: «تصور کردند ایران مثل کشورهای دیگر است و با کلمه "آزادی" می‌توانند مردم را گول بزنند و با اسم بردن از "زندگی"، مردم به حرف آن‌ها اعتماد می‌کنند.»

این اظهارات تازگی ندارد؛ مقام‌های حکومت در ایران در ۹۰ روز گذشته همواره کوشیده‌اند به تأسی از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اعتراضات مردمی را به عوامل خارجی و «دشمن» منتسب کنند و معترضان مخالف حکومت را «فریب‌خوردگان دشمن» بنامند.

«زن، زندگی، آزادی» شعار اصلی معترضانی است که در بیش از سه ماه گذشته بارها در واکنش به نقض حقوق زنان و آزادی‌های اجتماعی و سیاسی خود در جمهوری اسلامی به خیابان‌ها آمده و بر «زندگی بدون هراس از سرکوب» تاکید کرده‌اند.

با این حال، فرمانده سپاه پاسداران هم روز جمعه در همایشی در جمع طلبه‌ها در جمکران با تکرار مواضع رهبران جمهوری اسلامی بار دیگر اعتراضات سراسری در ایران را «فتنه کشورهای خارجی» توصیف کرد.

حسین سلامی طبق روال بیانیه‌های پیشین نهاد نظامی تحت امر خود، «اسرائیل، آمریکا، بریتانیا، فرانسه و عربستان سعودی» را به دست داشتن در اعتراضات ایران متهم کرد و مدعی شد: «همه دشمنان در دنیا علیه ملت ایران به میدان آمدند و این حضور دشمن، روشن و واضح است؛ در این میدان فتنه علیه ایران همه دشمنان دیده می‌شوند که در صفوفی به هم فشرده در میدان حاضر‌ند.»

فرمانده کل سپاه با تاکید بر قدرت نظامی و دستیابی ایران به «خودکفایی» در تولید «تجهیزات نظامی» افزود: «دشمن هرچه میدان برای ایجاد نابودی ما ساخت در آن عرصه قدرتمند شدیم.»

وزارت خارجه ایران از آغاز اعتراضات اخیر که به بازداشت بیش از ۱۸ هزار نفر و کشته شدن حدود ۵۰۰ نفر انجامیده، بارها سفرای کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان را در این رابطه احضار کرده است.

در همین حال، گزارش‌های مختلف نهادها و سازمان‌های حقوق بشری حاکی است که نیروهای امنیتی و انتظامی در سه ماه گذشته به شیوه‌های «خشونت‌بار» از جمله ضربات متعدد باتوم و شلیک «مستقیم» گلوله‌های جنگی و ساچمه‌ای به اعضا و اندام‌های حیاتی بدن معترضان سعی در سرکوب اعتراضات سراسری داشته‌اند. دو جوان ۲۳ ساله در تهران و مشهد نیز در روزهای اخیر اعدام شده‌ و بیش از ۲۰ تن دیگر حکم اعدام و حبس‌های طولانی گرفته‌اند.

دور تازه اعتراضات سراسری ایران از روز ۲۶ شهریور، پس از اعلام خبر مرگ مهسا (ژینا) امینی، دختر ۲۲ ساله سقزی در بازداشت «پلیس امنیت اخلاقی» نیروی انتظامی آغاز شد و روز ۲۵ آذر، سومین ماه خود را پشت سر گذاشت و همچنان نیز به اشکال مختلف از جمله تحصن و تجمعات دانشجویی، شعاردهی‌های شبانه و اعتصابات کسبه و بازاریان در شهرهای مختلف ایران ادامه یافته است.

با استفاده از گزارش‌های خبری ایرنا، سپاه‌نیوز و گزارش‌های رادیو فردا/ س.ن./آ.ت.
XS
SM
MD
LG