لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

تلاش یکپارچه ایرانی‌تباران پارلمان‌های جهان برای «سرنگونی» جمهوری اسلامی


پارلمان سوئد
پارلمان سوئد

در حالی که نمایندگان ایرانی‌تبار در پارلمان‌های چند کشور به کارزار حمایت از اعتراضات ایران پیوسته‌اند، چند نماینده ایرانی‌تبار سوئد خواستار اتحاد فعالان سیاسی و دیگر کنشگران برای «سرنگونی» جمهوری اسلامی شده‌اند.

در سوئد، اردلان شکرآبی نماینده ایرانی‌تبار پارلمان این کشور با انتشار ویدئویی ضمن محکوم کردن سرکوب اعتراضات ایران و اعدام معترضان از سوی جمهوری اسلامی، از همه فعالان خواست تا برای «مبارزه با این نظام سرکوبگر با هم به توافق برسند».

او همچنین گفت: «من از همه کسانی که در دل آرزوی دموکراسی و آزادی را دارند تقاضا می‌کنم مبارزه با جمهوری اسلامی را سازماندهی دهند و با هم متحد شوند.»

آیلین فاضلیان دیگر نماینده ایرانی‌تبار نیز با انتشار پیامی ویدئویی، با «ظالم» توصیف کردن جمهوری اسلامی، موضعی مشابه گرفته است.

علیرضا آخوندی، متولد اصفهان که اکنون نماینده مردم استکهلم در پارلمان سوئد است، نیز خواستار «توافق» و «متحد» شدن همه مردم ایران برای سرنگونی جمهوری اسلامی شده است.

در فرانسه نیز آدرین قمی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان فرانسه، خواستار حمایت از معترضان و تحریم جمهوری اسلامی به دلیل سرکوب اعتراضات شده است.

اکنون حدود صد نماینده پارلمان و سنای فرانسه و همچنین نمایندگان فرانسوی پارلمان اروپا به کارزار حمایت از اعتراضات ایران پیوسته‌اند.

در سه ماه اخیر، سیاستمداران ایرانی‌تبار در آلمان همچون کاوه منصوری، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان آلمان نیز با حضور در تجمعات گسترده‌ در حمایت از اعتراضات ایران از این اعتراضات حمایت کرده‌اند.

گلریز قهرمان، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان نیوزیلند، نیز خواستار تحریم‌های هدفمند گسترده‌تر کشورش علیه جمهوری اسلامی شده است.

دریا صفایی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان بلژیک، نیز از اعتراضات ایران حمایت کرده و پیشتر قطعنامه‌ای در حمایت از زنان ایران و رعایت حقوق بشر در این کشور، در کمیته روابط خارجی پارلمان بلژیک ارائه کرده است.

همچنین در اسرائیل نیز ایال خولاطا مشاور ایرانی‌تبار امنیت ملی اسرائیل از اعتراضات مردمی در ایران حمایت کرد و خواستار توجه جامعه جهانی به سرکوب اعتراضات توسط جمهوری اسلامی شده است.

XS
SM
MD
LG