لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۶

«فشار» بر سینماگران حامی ترانه علیدوستی؛ تداوم بازداشت «در سلول انفرادی»


چهارمین روز پیاپی از تجمع مقابل زندان اوین برای آزادی ترانه علیدوستی
چهارمین روز پیاپی از تجمع مقابل زندان اوین برای آزادی ترانه علیدوستی

در حالی که بازداشت ترانه علیدوستی، بازیگر سرشناس سینمای ایران، همچنان در رسانه‌های جهان بازتاب دارد، گزارش‌ها حاکی از انتقال او به سلول انفرادی و همچنین فشار بر هنرمندان برای جلوگیری از تجمع آنان مقابل زندان اوین است.

جمعی از هنرمندان، بستگان و دوستان ترانه علیدوستی روز چهارشنبه برای چهارمین روز پیاپی برای پیگیری وضعیت ترانه علیدوستی و درخواست برای آزادی او مقابل زندان اوین در شمال تهران تجمع کردند.

بابک کریمی، رضا درمیشیان، رضا اخلاقی‌راد، سپیده ابطحی، مینا اکبری، مهسا ابراهیم‌زادگان، ثمین مهاجرانی و نادره حکیم الهی (مادر ترانه) از جمله حاضران در این تجمع بودند.

اما همزمان سمیه میرشمسی، دستیار کارگردان، در حساب توئیتر خود نوشت: «از دیشب تماس‌های تهدیدآمیز با هنرمندان تجمع‌کننده شروع شده است و امروز هم نیروهای امنیتی به تجمع‌کنندگان هشدار دادند که با خشونت بازداشت خواهند شد.»

به نوشته خانم میرشمسی، ترانه دیشب با پدرش تماس گرفته و گفته که در بند ۲۰۹ زندان اوین «همچنان در سلول انفرادی» است.

همچنین در حالی که پیشتر اعلام شده بود که ترانه علیدوستی از خانواده خود درخواست دارو کرده، این دستیار کارگردان افزود: «خانواده نمی‌دانند که آیا داروهای ترانه به دستش رسیده یا نه و او در تماس تلفنی خود توضیحی در این باره نداد.»

به گفته خانم میرشمسی، ترانه علیدوستی به بیماری‌هایی از جمله «ترس از فضای بسته» مبتلا است و تداوم بازداشت او در سلول انفرادی «یک شکنجه سفید است».

بازداشت ترانه علیدوستی در روز شنبه گذشته موجی از واکنش‌های داخلی و بین‌المللی را به همراه داشته است.

علاوه بر تجمع گروهی از سینماگران مقابل زندان اوین، جشنواره‌های بین‌المللی فیلم جهان نیز خواستار آزادی این بازیگر مطرح سینمای ایران شده‌اند.

بازداشت این بازیگر سینما پس از آن صورت گرفت که محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی ایران، سینماگران معترض را صراحتا به «برخورد قضایی» تهدید کرد.

اصغر فرهادی، کارگردان مطرح سینمای ایران، با اعتراض به بازداشت ترانه علیدوستی اعلام کرد که اگر این بازیگر مجرم است «ده‌ها میلیون» ایرانی دیگر نیز مجرم هستند.

آقای فرهادی روز سه‌شنبه در حساب اینستاگرام خود با انتشار عکسی از خانم علیدوستی نوشت: «او به خاطر حمایت به‌حق از هموطنان خود و مخالفت با حکم‌های ناعادلانه در زندان است. اگر این حمایت‌ها جرم است، ده‌ها میلیون نفر در این سرزمین مجرمند.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز سه‌شنبه بازداشت ترانه علیدوستی را محکوم کرد و در کنفرانس خبری اظهار داشت: «ما بازداشت ترانه علیدوستی را محکوم می‌کنیم. متأسفانه خانم علیدوستی نیز به صف هزاران ایرانی دیگر می‌پیوندد که صرفاً به دلیل اعتراض مسالمت آمیز بازداشت شده‌اند.»

XS
SM
MD
LG