لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۰

اعتراض مقابل دفتر یونیسف در وین، به عملکرد این نهاد در قبال سرکوب اعتراضات


کیان پیرفلک یکی از کودکان کشته شده در جریان سرکوب اعتراضات جاری در ایران
کیان پیرفلک یکی از کودکان کشته شده در جریان سرکوب اعتراضات جاری در ایران

بیش از سه ماه پس از آغاز سرکوب اعتراضات در ایران، گروهی از ایرانیان با تجمع مقابل دفتر یونیسف در وین، پایتخت اتریش، به آن چه بی‌عملی و انفعال این نهاد سازمان ملل در قبال کشتار کودکان در ایران خواندند، اعتراض کردند.

تجمع‌کنندگان که روز پنج‌شنبه، اول دی‌ماه، مقابل دفتر یونیسف در وین جمع شده بودند، پلاکاردهایی چون «جمهوری اسلامی کودکان را در ایران می‌کشد» و «یونیسف حرف بس است، عمل کن» در دست داشتند.

بر اساس گزارش شبکه‌های اجتماعی، یک نماینده از پارلمان اتریش نیز در این تجمع حضور داشت.

این تجمع در حالی برگزار شد که یک طومار انتقادی درباره واکنش یونیسف به سرکوب معترضان کودک در ایران به حدود هجده هزار امضا رسیده است.

در این طومار که حدود یک ماه پیش راه‌اندازی شده، با اشاره به کشته شدن ده‌ها کودک در جریان سرکوب اعتراضات ایران، آمده است: «متأسفانه یونیسف نه تنها اقدام مناسبی علیه این دولت کودک‌کش انجام نداده است، بلکه آگاهی جهانیان را از وضعیت ایران که در آن کودکان ایرانی توسط رژیم ظالم جمهوری اسلامی کشته یا به عنوان ماشین کشتار مورد استفاده قرار می‌گیرند، افزایش نداده است.»

از روز ۲۶ شهریورماه که اعتراضات سراسری و گسترده در ایران در پی مرگ مهسا امینی آغاز شد، تاکنون ده‌ها کودک با شلیک ماموران حکومتی در کشور جان باخته و صدها دختر و پسر کودک و نوجوان نیز در کنار هزاران بازداشتی دیگر روانه زندان‌ها و مراکز بازپروری شده‌اند.

امضاکنندگان طومار اینترنتی خواستار آن هستند که «یونیسف بیدار شود و از بی‌انصافی نسبت به کودکان ایرانی دست بردارد.»

همچنین در این طومار از این نهاد سازمان ملل متحد خواسته شده تا «اقدامات مناسب و فوری را برای افزایش آگاهی دنیا در مورد کودکان ایرانی که توسط رژیم شیطانی ایران کشته می‌شوند، انجام دهد» و «برای پایان دادن به کشتار مردم بیگناه ایران به‌ویژه کودکان ایرانی، جامعه بین‌المللی را درگیر و مداخله کند.»

پیشتر هنگامه قاضیانی، بازیگر سینما، از مهتاب کرامتی، دیگر بازیگر سینما و سفیر حسن‌نیت یونیسف در ایران، انتقاد کرده و گفته بود که او «در هیچ‌کدام از این روزها دم بر نیاورد.»

خانم قاضیانی با اشاره به یک پست اینستاگرامی کرامتی که در آن از مطلع کردن یونیسف درباره سرکوب اعتراضات ایران خبر داده بود، نوشت که سفیر حسن‌نیت یونیسف «نامه‌اش را برای خود خوانده بود. چون آن نامه هیچ‌ وقت نوشته نشد.»

ساعاتی پس از انتقاد این بازیگر سینما، مهتاب کرامتی اعلام کرد که از مقام خود به عنوان سفیر «حسن‌ نیت» یونیسف در ایران کناره‌گیری می‌کند.

XS
SM
MD
LG