لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۶

تحقیقات دادستانی درباره «خودکشی» ایرانی ساکن لیون برای «جلب توجه به اعتراضات ایران»


محمد مرادی روز دوشنب خود را در رودخانه شهر لیون فرانسه انداخت و جان باخت
محمد مرادی روز دوشنب خود را در رودخانه شهر لیون فرانسه انداخت و جان باخت

دادستانی لیون تحقیقاتی را در مورد «خودکشی» یک ایرانی که جسدش روز دوشنبه ۵ دی، پس از انتشار ویدئویی برای «جلب توجه افکار عمومی کشورهای غربی به سرکوب خشونت‌بار اعتراضات در ایران»، در رودخانه رون پیدا شد، آغاز کرده است.

یک منبع پلیس که خواست نامش فاش نشود، سه‌شنبه شب به خبرگزاری فرانسه گفت که جسد محمد مرادی ۳۸ ساله در اواخر روز دوشنبه در رودخانه رون که از مرکز لیون می‌گذرد، پیدا شده و تلاش امدادگران برای احیای او در ساحل رودخانه موفقیت‌آمیز نبوده است.

آقای مرادی از سال ۲۰۱۹، به همراه همسرش در شهر لیون در جنوب شرقی فرانسه ساکن بوده است و در ماه‌های اخیر در تجمعات ایرانیان مقیم لیون در حمایت از اعتراض‌های سراسری در ایران شرکت داشت.

او در ویدئویی دو دقیقه‌ای که روز دوشنبه به زبان‌های فارسی و فرانسوی که در شبکه اجتماعی منتشر شد، اعلام کرده بود که قصد دارد خود را به رود رون بیندازد «تا بدین‌وسیله خشونت‌های جمهوری اسلامی در ایران را محکوم کند».

او در پیام ویدئویی می‌گوید: «وقتی شما این ویدئو را می‌بینید من در رودخانه غرق شده‌ام. این یک خودکشی به خاطر مشکلات شخصی نیست. هدف من از این خودکشی، کشاندن توجه اروپاییان، کشورهای اروپایی و مردم غربی به مسئله ایران است».

او تصریح کرده است که حاضر نیست به «این زندگی خفت‌بار» چه در خارج و چه در داخل ایران ادامه دهد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، دادستانی لیون اعلام کرده است که تحقیقاتی برای «تأیید نظریه خودکشی، به ویژه با توجه به پیام‌های ارسالی او در شبکه‌های اجتماعی» آغاز شده است.

گفت‌وگو با آلان کردیان، از آشنایان محمد مرادی در مورد اقدام او به خودکشی در لیون فرانسه
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:30 0:00
لینک مستقیم

آن طور که رسانه‌های محلی فرانسوی گزارش کرده‌اند عابران حدود ساعت ۱۸:۳۰ روز دوشنبه، محمد مرادی را در تلاش برای پریدن به داخل آب دیده‌اند اما کوشش آنها برای منصرف کردن او از این اقدام بی‌ثمر بود و او «بسیار مصمم به داخل آب شیرجه زد و به سرعت غرق شد.»

بنابر این گزارش‌ها، پس از بیش از نیم ساعت جستجو، غواصان آتش‌نشانی جسد او را که توسط شاخه‌ها در آب گیر کرده بود، کشف کرده و به کناره آب آوردند.

یک روزنامه محلی لیون نوشت که تلاش نیروهای امدادی برای احیای او ناموفق بود و علت مرگ «غرق‌شدگی» اعلام شد.

توماس، یکی از همکلاسی‌های محمد مرادی در گفت‌وگو با به یک شبکه تلویزیونی فرانسه، گفته است که روز یکشنبه، محمد در پیامی با او خداحافظی کرده و تلاش او، و پدر و مادرش برای منصرف کردن محمد مرادی نتیجه‌ای در پی نداشته است.

محمد م. در حال سخنرانی در یک تجمع ایرانیان در لیون فرانسه در حمایت از اعتراضات سراسری ایران، دسامبر ۲۰۲۲
محمد م. در حال سخنرانی در یک تجمع ایرانیان در لیون فرانسه در حمایت از اعتراضات سراسری ایران، دسامبر ۲۰۲۲

همکلاسی محمد همچنین گفته است که او اغلب درباره ایران و فضای سیاسی آن صحبت می‌کرد و «اغلب می‌گفت که رژیم سقوط خواهد کرد. او امید زیادی داشت. دلسرد شده بود، اما ناامید نشده بود.»

XS
SM
MD
LG