لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۸

امیرعبداللهیان پیام مکتوب رئیسی را به پادشاه عمان ارائه کرد


دیدار وزیر خارجه جمهوری اسلامی با پادشاه عمان
دیدار وزیر خارجه جمهوری اسلامی با پادشاه عمان

رسانه‌های ایران روز چهارشنبه، هفتم دی‌ماه، از ارائه یک پیام مکتوب ابراهیم رئیسی به پادشاه عمان از سوی وزیر خارجه جمهوری اسلامی خبر داده‌اند.

هنوز از جزئیات این پیام مکتوب خبری در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، که شامگاه سه‌شنبه وارد مسقط شد، روز چهارشنبه با سلطان هیثم بن طارق پادشاه عمان دیدار کرد.

بر اساس تصاویر و گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های ایران، امیرعبداللهیان در این دیدار پیام مکتوبی نوشته ابراهیم رئیسی را به پادشاه عمان ارائه کرده است.

خود امیرعبداللهیان نیز در بدو ورود به مسقط در گفت‌وگو با خبرنگار صداوسیمای جمهوری اسلامی گفته بود که حامل چنین پیامی است، اما از محتوای آن جزئیاتی ارائه نکرد.

او گفت که قرار است درباره موضوعاتی چون بحران‌های یمن، افغانستان و جنگ اوکراین و همچنین پرونده هسته‌ای ایران با مقام‌های عمانی گفت‌وگو کند.

همزمان با این سفر، ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اعلام کرد: «از جانب جمهوری اسلامی ایران احیای برجام دست‌یافتنی است، اما نتیجه آن به واقع‌بینی طرف مقابل بازمی‌گردد.»

او به خبرگزاری مهر گفت: «اگر طرف مقابل آماده بازگشت به تعهدات سابق خودش باشد و به نحو مؤثری تحریم‌ها را رفع کنند، ما هم آماده‌ایم اقدامات جبرانی خودمان را انجام دهیم.»

جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر به بهانه خروج آمریکا از برجام، تعهدات برجامی خود را به طرز چشمگیری کاهش داده و میزان غنی‌سازی اورانیوم و همچنین حجم ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را به شدت افزایش داده است.

این اقدامات و همچنین آغاز اعتراضات سراسری مردم در ایران در نهایت به این ختم شد که قدرت‌های غربی اعلام کنند که ادامه مذاکره بر سر فعالیت اتمی ایران دیگر همچون گذشته اولویت اول آنها نیست.

XS
SM
MD
LG