لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۶

قیمت دلار از ۴۳ هزار تومان هم گذشت؛ «اختلاف در میان اصولگرایان»


در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد ایران هم‌چنان رو به افزایش است و روز چهارشنبه از ۴۳ هزار تومان هم گذشته و به رکوردی جدید دست یافت، رسانه‌های داخل از افزایش اختلاف میان اصولگرایان در نتیجه همین روند خبر می‌دهند.

قیمت دلار در روز چهارشنبه، هفتم دی‌ماه، با ادامه رشد قیمت به ۴۳ هزار و ۲۷۰ تومان هم رسید.

طبق اطلاعات وب‌سایت‌هایی غیررسمی که بهای ارزهای خارجی را در ایران ثبت می‌کنند، نرخ برابری پوند بریتانیا نیز در روز چهارشنبه از ۵۲ هزار تومان فراتر رفت که نسبت به روز قبل حدود هزار تومان افزایش داشت.

در حال حاضر هر یورو نیز با قیمت بالای ۴۶ هزار تومان معامله می‌شود که نسبت به روز گذشته نزدیک هزار تومان افزایش قیمت را نشان می‌دهد.

حال به نظر می‌رسد که افزایش قیمت ارز در ایران سبب افزایش اختلاف در داخل حکومت ایران نیز شده است.

خبر آنلاین روز چهارشنبه در گزارشی با این تیتر که قیمت دلار اصولگرایان را دو دسته کرده است نوشت: «مردان دولت سیزدهم به مدافعان وضع موجود تبدیل شده‌اند و مجلس تلاش می‌کند در جایگاه منتقد، دولت را به چالش بکشد.

نکته اینجاست که خبرهای متعددی درباره جابه‌جایی قریب‌الوقوع رییس کل بانک مرکزی نیز منتشر شده است. گفته می‌شود وی فرصتی سه ماهه را از رئیس ‌جمهوری دریافت کرده است.»

بررسی گفته‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره ساماندهی بازار ارز اما نشان می‌دهد که منظور از سامان‌دهی بازار پیشگیری از افزایش بیشتر نرخ دلار است. «این گونه بسیاری از نمایندگان چنین عنوان کردند که دلار در حد کفایتی که دولت می‌خواست گران شده و حالا بانک مرکزی وارد میدان می‌شود تا تثبیت قیمت اتفاق بیفتد.»

خبرآنلاین نوشت: «ماجرای دلار در ایران ماجرای پیچیده‌ای است. مردانی که تا دیروز نامه می‌نوشتند و به رئیس ‌جمهور سابق می‌گفتند که نباید مشکلات بر گردن تحریم‌ها انداخته شود و با امکانات موجود می‌شود کار کرد، امروز گناه مشکلات را به گردن مردمی می‌اندازند که اعتراضاتی را مطرح کرده‌اند.»

در همین حال روزنامه تندروی کیهان روز چهارشنبه، هفتم دی‌ماه، وب‌سایت‌های غیررسمی رصد بهای ارزهای خارجی را مسئول این افزایش قیمت معرفی کرد.

کیهان نوشت: «در حالی که خرید و فروش ارز در تعطیلات رسمی به دلیل عدم فعالیت بانک‌ها و صرافی‌ها انجام نمی‌شود، کانال‌های غیرقانونی در فضای مجازی با ادعای انجام معاملات نقدی یا فردایی که جرم محسوب می‌شود، قیمت دلار آزاد را بالا می‌برند تا روز آینده را با همین نرخ‌های غیرواقعی شروع کنند.»

اشاره روزنامه کیهان به افزایش قیمت دلار در روز ششم دی‌ماه است که تعطیل رسمی بود، اما با این همه قیمت دلار باز هم افزایش یافت.

خبرگزاری برنا نزدیک به دولت ابراهیم رئیسی نیز رویکردی مشابه کیهان در پیش گرفته است.

به نظر می‌رسد رسانه‌های نزدیک به حاکمیت ایران سعی دارند افزایش قیمت ارز را یک توطئه جدید تفسیر کنند، اما کارشناسان دلیل این اتفاق را سیاست‌های «غلط» دولت ابراهیم رئیسی، بی‌حاصل ماندن مذاکرات برجام و اعتراض‌های ماه‌های اخیر در ایران می‌دانند.

در همین حال سایت گسترش‌نیوز با پیش‌بینی قیمت ۶۰ هزار تومانی از قول آلبرت بغزیان، کارشناس مسائل اقتصادی، نوشته است: «گروهی که تصمیم‌گیر هستند و زمام امور را در دست دارند، اولویتی مهم‌تر از سفره مردم دارند. به همین دلیل دولتی‌ها حتی با دلار ۵۰ یا ۶۰ هزار تومانی هم احساس بحران نمی‌کنند.»

این تحلیلگر اقتصادی می‌گوید: «تعجب می‌کنم چرا بانک مرکزی این قدر نسبت به افزایش نرخ ارز بی‌تفاوت است. وضعیت آن قدر آشفته است که نمی‌توانم برای کار دولت که اصرار به رها کردن ارز دارد، دلیل یا توجیهی بیاورم.»

XS
SM
MD
LG