لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۸

هشدار اردن به اسرائیل در مورد «هر گونه تغییر» در وضع اماکن مذهبی بیت‌المقدس


ایتامار بن‌گویر، سیاستمدار افراطی اسرائیلی از لزوم نیایش یهودیان در «معبد مقدس» دفاع کرده است
ایتامار بن‌گویر، سیاستمدار افراطی اسرائیلی از لزوم نیایش یهودیان در «معبد مقدس» دفاع کرده است

در حالی که بنیامین نتانیاهو روز پنج‌شنبه، هشتم دی، پس از ۱.۵ سال دوری از قدرت، با تشکیل ائتلاف یک دولت به‌شدت راستگرا به مسند نخست‌ وزیری اسرائیل بازمی‌گردد، پادشاه اردن در قبال هر گونه تغییر در وضعیت اماکن مقدس اسلامی در شرق بیت‌المقدس، اورشلیم، هشدار داد و آن را «خط قرمز» اردن نامید.

ملک عبدالله دوم در گفت‌وگویی با شبکه سی‌ان‌ان، که ماه گذشته تهیه ولی چهارشنبه‌شب و ساعاتی پیش از ادای سوگند دولت جدید اسرائیل پخش شد، گفت تغییر در شرایط کنونی اماکن مقدسه بیت‌المقدس اوضاع را وخیم خواهد کرد و ممکن است «انتفاضه سوم» رخ دهد.

پادشاه اردن گفت که او «همواره به نیمه پر لیوان نگاه می‌کند اما اردن خطوط قرمز معین خود را دارد که اگر افرادی بخواهند از آن عبور کنند، با آن‌ها مقابله خواهد کرد».

او افزود: «اگر انتفاضه سوم رخ دهد، تمامی نظم و ثبات و قوانین فروخواهد پاشید و در آن صورت، نه اسرائیلی‌ها و نه فلسطینی‌ها خیر نخواهند دید.»

به گزارش سی‌ان‌ان، نگرانی مشخص پادشاه اردن از اقدامات احتمالی ایتامار بن‌گویر، سیاستمدار اسرائیلی است که از لزوم نیایش یهودیان در «معبد مقدس» دفاع کرده است.

«معبد مقدس» از نظر یهودیان باورمند جایی است که حرم شریف مسلمانان به روی آن قرار دارد و قبله نخست مسلمانان محسوب شده است. پادشاهی اردن هاشمی متولی اماکن مقدسه شرق بیت‌المقدس است.

ایتامار بن‌گویر، رهبر جنبش «اقتدار یهودی» یکی از متحدان دولت جدید بنیامین نتانیاهو است که وزارت امنیت ملی به او سپرده شده است.

وزارت محوله به آقای بن‌گویر تا پیش از این، امنیت داخلی نام داشت اما به اصرار ایتامار بن‌گویر، به امنیت ملی تغییر نام داده تا اختیارات او در زمینه‌هایی که او و راستگرایان تحکیم هر چه بیشتر هویت یهودی و ملی می‌نامند، گسترش یابد.

پادشاه اردن به سی‌ان‌ان گفت دولتمردان جدید اسرائیلی مانند بن‌گویر «نه تنها زیر میکروسکوپ اردن، بلکه زیر میکروسکوپ بین‌المللی» قرار دارند. او افزود «باور دارم که افراد زیادی در خود اسرائیل مانند ما نگران هستند».

با وجود نگرانی ملک عبدالله دوم از اقدامات احتمالی دولتمردان جدید عضو کابینه بنیامین نتانیاهو در قبال اماکن مذهبی اسلامی، پادشاه اردن ماه گذشته در تماس تلفنی با رهبر حزب لیکود پیروزی او در انتخابات را تبریک گفته بود.

اردن از ۲۸ سال پیش با اسرائیل پیمان صلح دارد، اما این صلح همواره سرد و همراه با تنش‌های متعدد، از جمله در ارتباط با اماکن مقدسه اسلامی و وضعیت فلسطینیان بوده است.

XS
SM
MD
LG