لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

برگزاری چهلم نوجوان پیرانشهری و طنزپرداز خرم‌آبادی؛ جلوگیری از چهلم یکی از معترضان بوکان


مراسم چهلم کاروان قادرشکری
مراسم چهلم کاروان قادرشکری

چهلم کاروان قادرشکری روز جمعه در پیرانشهر در میان شعارهای «شهید نمی‌میرد» و «زن، زندگی، آزادی» و با سخنرانی مادر این نوجوان ۱۶ ساله‌ کشته شده با شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی برگزار شد.

همزمان جمعی از مردم نیز در خرم‌آباد چهلم حسین زرینجویی، بلاگر و ‌کمدین، را برگزار کردند. در بوکان نیروهای سپاه پاسداران از حضور مردم در چهلم اسعد رحیمی جلوگیری کردند.

مراسم چهلم «کاروان قادرشکری» نوجوان ۱۶ ساله که بیست و نهم آبان ماه در اعتراضات پیرانشهر با شلیک گلوله جنگی از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد روز جمعه با حضور جمعی از مردم بر مزار او برگزار شد.

حاضران در این مراسم، شعارهای اعتراضی و همچنین شعارهای «شهید نمی‌میرد» و «زن، زندگی، آزادی» سردادند.

مادر کاروان قادرشکری در مراسم چهلم فرزندش گفت: «بسیاری می‌گویند پسرم کاروان کودک بود، درست است پسرم از نظر جسمی و سنی کودک بود اما صاحب فکری بزرگ بود، چون متاسفانه در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که در آن انسان‌ها خیلی زود بزرگ می‌شوند.»

او تاکید کرد که «کودکان امروز آگاه و هوشیار هستند و می‌دانند دنیای بهتری هم وجود دارد و برای همین نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند.»

مادر کاروان قادرشکری با بیان اینکه «اگر تا دیروز نمی‌دانستم، امروز می‌دانم که کاروان من و کاروان‌های این مملکت چرا به خیابان می‌آیند و سینه خود را مقابل گلوله سپر می‌کنند»، گفت: «اگر تا دیروز نمی‌دانستم چرا زندگی می‌کنم و از این دنیا چه می‌خواهم، امروز می‌دانم که هدفی بزرگ و والا وجود دارد.»

او تاکید کرد که این هدف همان «ادامه دادن راه کاروان‌ و کاروان‌ها و کسانی است که خون خود را برای ساختن دنیایی بهتر، بدون نابرابری، ظلم و ستم، و دنیایی بدون سرکوب و استبداد، دادند.»

مادر کاروان قادرشکری افزود: «همه ما شایسته زندگی در دنیایی هستیم که با شعار و هدف «زن، زندگی، آزادی» و برابری انسان‌ها مزین شده باشد.»

مراسم چهلم در خرم آباد

مراسم چهلم حسین زرینجویی، بلاگر و ‌کمدین و از معترضان بازداشت شده در خرم‌آباد، نیز روز جمعه نهم دی‌ ماه با حضور گسترده مردم برگزار شد.

زرینجویی که در پی حمایت از اعتراضات بازداشت شده بود، پس از آزادی به‌طور مشکوکی درگذشت. رسانه‌های جمهوری اسلامی علت مرگ او را خودکشی اعلام کردند.

مقام‌ها و رسانه‌های حکومتی «خودکشی» را دلیل مرگ این معترض عنوان کردند همان‌گونه که کشته‌شدت تعداد دیگری از معترضان را به «سقوط از ارتفاع»، «مسمومیت»، «تصادف» و موارد مشابه نسبت داده‌اند.

در بوکان نیز روز جمعه نهم دی ماه نیروهای سپاه پاسداران محل برگزاری مراسم چهلم اسعد رحیمی از کشته‌شدگان اعتراضات بوکان را در آرامستان کلتپه محاصره کرده‌ و از حضور مردم بر مزار او جلوگیری کردند.

اسعد رحیمی، ۳۰ ساله بیست و پنجم آبان در جریان تظاهرات مردمی در بوکان با تیراندازی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد.

چهلم‌ کشته‌شدگان از چهارم آبان ماه با شرکت هزاران تن در چهلم مهسا امینی در شهر سقز آغاز شده است و به دلیل شمار و گستردگی معترضانی که به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند، با گذشت دو ماه همچنان روزانه چهلم تعدادی از معترضان کشته شده در شهرهای مختلف برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG