لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۲

وزارت اطلاعات با تأیید تلویحی بازداشت پدر علی یونسی، او را به ارتباط با سازمان مجاهدین خلق متهم کرد


میریوسف یونسی و علی یونسی
میریوسف یونسی و علی یونسی

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به‌طور غیرمستقیم بازداشت میریوسف یونسی، پدر علی یونسی، دانشجوی نخبه زندانی، را تأیید کرد و مدعی شد که او جزو یک «شبکه‌ تأمین مالی و تجهیزاتِ تیم‌های عملیاتی» سازمان مجاهدین خلق در ایران بوده است.

وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای که روز دوشنبه ۱۲ دی در رسانه‌های حکومتی منتشر شده، از بازداشت شش نفر در این ارتباط و همچنین احضار و تحت تعقیب قرارگرفتن چند نفر دیگر خبر داد.

این وزارتخانه بدون نام بردن از این پدر و پسر و همچنین با متهم کردن علی یونسی به عضویت در «تیم‌های» سازمان مجاهدین خلق، نوشت که یکی از بازداشت‌شدگان «پدر یکی از اعضای عملیاتی تیم‌های» سازمان مجاهدین خلق بوده که «نزدیک به سه سال پیش بازداشت شد» و دانشجوی «یک دانشگاه صنعتی مهم کشور» است.

علی یونسی، برنده مدال طلای المپیاد جهانی نجوم، و امیرحسین مرادی، دیگر دانشجوی نخبه دانشگاه شریف، در سال ۱۳۹۹ بازداشت و به‌اتهام «تخریب، اجتماع و تبانی علیه نظام و تبلیغ علیه نظام» به ۱۶ سال زندان محکوم شدند.

پیشتر رضا یونسی، برادر علی، به رادیو فردا گفته بود پدر و مادرش برای دیدار با پدربزرگ و مادربزرگش به شاهرود رفته بودند که آقای یونسی با حضور شش مأمور لباس شخصی بازداشت شد. به‌گفته فرزند او، دلیل بازداشت مشخص نیست.

وزارت اطلاعات همچنین با ذکر نام یک فرد او را مسئول این شبکه ادعایی معرفی کرده و مدعی شده که او با کشورهای «آلبانی، امارات متحده عربی و هلند» در «تعامل» بوده است.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به این بهانه، به این سه کشور به دلیل «میزبانی» اعضای سازمان مجاهدین خلق هشدار داده است.

این ادعاهای جدید وزارت اطلاعات در حالی است که جمهوری اسلامی از زمان آغاز اعتراضات «زن زندگی آزادی» تلاش کرده کشورهای خارجی به‌ویژه آمریکا و اسرائیل را به دست‌داشتن در این اعتراضات متهم کند.

اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با رد این اتهام، عملکرد جمهوری اسلامی را موجب اعتراضات سراسری در ایران دانست.

بازداشت پدر علی یونسی در حالی است که در جریان اعتراضات سراسری، این دانشجوی نخبه به همراه امیرحسین مرادی، در پیامی مشترک از زندان اوین، از اعتراضات دانشجویی جاری در ایران حمایت کردند.

این دو نوشتند: «ما شراره‌های خورشید آزادی را که در دل تاریک‌ترین شب وطن، عزم طلوع کرده است از پشت دیوارهای سنگی زندان اوین می‌بینیم.»

پیام این دو دانشجوی نخبه زندانی هم‌زمان با سومین روز از اعتصاب‌های سراسری در ایران در ادامه اعتراضات «زن زندگی آزادی» یعنی روز چهارشنبه، ۱۶ آذرماه، منتشر شده بود.

XS
SM
MD
LG