لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۹

بلینکن در گفت‌وگو با کوهن: برجام قابل احیا نیست، فشارها را افزایش خواهیم داد


آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، طی تماسی تلفنی با اِلی کوهن، وزیر امور خارجه جدید اسرائیل، توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی را غیر قابل احیا ارزیابی کرده و تاکید کرد که دولت آمریکا فشار بر جمهوری اسلامی را افزایش خواهد داد.

به گزارش شبکه خبری آی ۲۴ اسرائیل، آقای بلینکن در این گفت‌وگو به همتای اسرائیلی خود که هفته گذشته به عنوان بخشی از دولت ائتلافی جناح راست تندرو بنیامین نتانیاهو روی کار آمده، گفت که دولت آمریکا احتمالاً از اتحادیه اروپا می‌خواهد که به تلاش برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران بپیوندد.

بنابر این گزارش، آقای بلینکن در این گفت‌وگوی تلفنی که روز دوشنبه، ۱۲ دی، انجام شد، ارزیابی جو بایدن، رئیس‌ جمهور آمریکا را مبنی بر این‌که توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام بین حکومت تهران و قدرت‌های جهانی «نمی‌تواند احیا شود» تأیید کرده است.

جو بایدن در یک ویدئوی فاش شده در ماه نوامبر در حاشیه یک گردهمایی انتخاباتی به‌صراحت گفت که توافق هسته‌ای ایران «مرده» است.

سخنان روز دوشنبه وزیر خارجه ایالات متحده در مورد آینده برجام در حالی منتشر می‌شود که در همین روز، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، در پیامی نوشت: «اخیراً ایران چندین بار آمادگی خود را برای سرانجام بخشیدن به مذاکرات وین در مورد احیای برجام تایید کرده و به درستی اعلام کرده که توپ در زمین غرب است.»

جمهوری اسلامی در تلاش برای احیای توافق هسته‌ای، هفته گذشته این موضوع را در دستورکار حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه خود در سفر او به عمان قرار داد.

آقای امیرعبداللهیان در این سفر از ادامه «تلاش‌های جدی» عمان برای میانجی‌گری جهت احیای توافق هسته‌ای خبر داد.

مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام از چند ماه پیش متوقف شده است و جمهوری اسلامی در این مدت برنامه هسته‌ای خود را توسعه داده و در حال غنی‌سازی اورانیوم با غنای بالا است.

شرکای اروپایی برجام و آمریکا می‌گویند که طرفین چند ماه پیش برای رسیدن به توافق احیای برجام «بسیار نزدیک» شده بودند، اما ایران با ارائه ناگهانی پیش‌شرط‌هایی «غیرقابل قبول» باعث عدم دستیابی به توافق هسته‌ای وین شد.

در همین ارتباط، کریستوفر برگر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز در همان روز سفر آقای امیرعبداللهیان به عمان، بار دیگر تاکید کرد که کشورش دلیلی برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای متوقف شده نمی‌بیند و برلین همچنان بر اعتراضات در ایران متمرکز است.

XS
SM
MD
LG