لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۹

مکالمه وزرای دفاع اسرائیل و آمریکا؛ گالانت بر ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید کرد


یواف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل
یواف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل

یواف گالانت، وزیر دفاع جدید اسرائیل، عصر چهارشنبه در نخستین تماس تلفنی خود با لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، تصریح کرد که کشورش مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواهد شد.

بر اساس بیانیه‌ای که وزارت دفاع اسرائیل منتشر کرده است، آقای گالانت در این مکالمه گفت که اسرائیل «هر آن‌چه بتواند انجام خواهد داد تا مانع دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای بشود... و بر ضرورت همکاری جامعه بین‌المللی در این زمینه تاکید کرد».

وزاری دفاع دو کشور در ادامه مکالمه خود درباره توافق میان اسرائیل با کشورهای امارات متحده عربی، بحرین، مراکش و سودان برای عادی‌سازی روابط، و همچنین همکاری میان اسرائیل و ایالات متحده برای برقراری ثبات در منطقه گفت‌وگو کردند.

این بیانیه می‌افزاید که گالانت و آستین به این توافق رسیدند که برای تعمیق و گسترش روابط اسرائیل با دیگر کشورهای منطقه نیز همکاری خواهند کرد. به نوشته تایمز اسرائیل، این بند آشکارا اشاره به عربستان سعودی دارد.

مکالمه تلفنی آقای گالانت و آقای آستین در حالی انجام شد که نیروی هوایی اسرائیل قرار است طی این هفته رزمایش هوایی مشترکی با ارتش ایالات متحده برگزار کند.

اسرائیل به ایالات متحده فشار می‌آورد تا طرح‌هایی نظامی برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای آماده کند. این کشور مخالف تلاش‌های دولت جو بایدن برای احیای توافق هسته‌ای با ایران بوده است.

اما به نظر می‌رسد که این موضوع اکنون کمتر محل اختلاف میان اسرائیل و ایالات متحده باشد چرا که مذاکرات احیای برجام متوقف شده و واشینگتن اعلام کرده بر اعتراضات اخیر در ایران علیه حکومت جمهوری اسلامی متمرکز است.

بایدن گفته که آماده است تا در صورت لزوم از نیروی نظامی استفاده کند، اما همچنان ترجیح می‌دهد تمام راه‌های دیپلماتیک را طی کند.

با استفاده از گزارش تایمز اسرائیل؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG