لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۵

اردوغان در تماس با پوتین خواهان آتش‌بس یک‌جانبه در تهاجم به اوکراین شد


رجب طیب اردوغان (چپ) در کنار ولادیمیر پوتین
رجب طیب اردوغان (چپ) در کنار ولادیمیر پوتین

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز پنج‌شنبه، ۱۵ دی، در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، خواهان برقراری آتش‌بس یک‌جانبه شد تا «چشم‌اندازی برای راه حل عادلانه» در چارچوب تلاش‌های صلح میان این کشور و اوکراین پدیدار شود.

از واکنش ولادیمیر پوتین به این پیشنهاد آقای اردوغان خبری منتشر نشده است.

رئیس جمهور ترکیه سال گذشته در دستیابی روسیه و اوکراین به توافق از سرگیری صادرات غلات از اوکراین با موفقیت میانجی‌گری کرده بود.

به گزارش مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، آقای اردوغان در گفت‌وگوی تلفنی جدید خود با ولادیمیر پوتین خاطرنشان کرد که کریدور صادرات غلات، مبادله اسرا و تلاش‌ها برای ایجاد منطقه امن در اطراف نیروگاه زاپوریژیا نشان داد که مذاکرات مربوط به جنگ روسیه و اوکراین، ثمراتی داشته است.

همزمان، به گزارش گاردین، اسقف اعظم کلیسای ارتدکس روسیه، آتش‌بس کریسمس از ظهر جمعه، ۱۶ دی، تا نیمه‌شب شنبه، ۱۷ دی را، همزمان با موعد کریسمس، از نظر پیروان کلیسای ارتدس، درخواست کرده است.

اسقف کریل خود به دلیل حمایت از تهاجم روسیه به اوکراین با انتقاد شدید جامعه جهانی روبه‌رو شده بود.

از نزدیک به یک سال پیش که روسیه به خاک اوکراین حمله کرد، ولادیمیر پوتین بارها با پیشنهاد آتش‌بس و مذاکره برای صلح روبه‌رو شده، اما هیچ یک تاکنون به سرانجام نرسیده است.

در پاسخ به این گونه پیشنهادها، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، روز ۱۴ دی گفت که مسکو پیشنهادهایی را از سوی شخصیت‌های جهانی مختلف برای میانجی‌گری در جنگ اوکراین دریافت می‌کند اما برخی از آن‌ها «دنبال منافع سیاسی خود هستند».

خانم زاخارووا به پیشنهادهایی که از سوی پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای وساطت ارائه شده، اشاره کرد اما گفت جای تعجب است که برخی از کشورها و افرادی که حامی نظامی اوکراین هستند و از «رژیم خونریز کی‌یف حمایت می‌کنند»، خود را در مقام میانجی معرفی می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه مشخصا با اشاره به دولت ایتالیا گفت ایتالیا یکی از حامیان غربی کی‌یف و تامین‌‌کننده سلاح برای اوکراین است و لذا، نمی‌تواند یک میانجی صادق یا ضامن برقراری صلح باشد.

اشاره این سخنگوی روس به نام شماری از چهره‌های جهانی که برای میانجی‌گری در جنگ یازده ماهه روسیه در اوکراین ابراز آمادگی کرده‌اند، در حالی است که شمار بالای تلفات ارتش روسیه در روزهای گذشته انتقادهای زیادی را در داخل روسیه در پی آورده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، چهارشنبه شب گفت که شمار تلفات روسیه در شهر ماکیوکا در دونتسک بسیار بیشتر از ۸۹ کشته‌ای است که روسیه اعلام کرد.

روسیه ابتدا گفته بود شمار نظامیان کشته شده‌اش در پی اصابت چهار فروند موشک «های‌مارس» به یک مقر موقت سربازان تازه اعزام شده این کشور به جبهه‌های جنگ در آغاز هفته، ۶۳ تن بوده، اما بعدا این رقم را به ۸۹ تن افزایش داد.

آقای زلنسکی ابراز اطمینان کرده که روسیه در حال بسیج شمار بسیار بیشتری از مردان جهت اعزام به جبهه‌ها است تا شکست‌های پیاپی در میدان جنگ را جبران کرده و شرایط را تغییر دهد.

رئیس جمهور اوکراین اما تاکید کرد که کشورش بیشترین تلاش را به کار خواهد برد تا اقدامات بعدی روسیه را نیز با شکست روبه‌رو کند.

رئیس جمهور روسیه ماه گذشته گفته بود که نیازی به بسیج نیروهای بیشتر نیست، اما به گزارش خبرگزاری‌ها، به نظر می‌رسد که روسیه در این موضع خود تجدید نظر کرده است.

کشورهای غربی، از جمله بریتانیا، تایید کردند که روسیه دارای سابقه طولانی از رفتار غیر حرفه‌ای، از جمله در خصوص انبارهای ناایمن مهمات است که یک مورد آن به کشتار اخیر نظامیان روس در ماکیوکا منجر شده است.

اوکراین می‌گوید که غیر از فاجعه ماکیوکا، همان شب تلفات بیشتری متوجه نظامیان روسیه در استان خرسون کرد. اما روسیه تاکنون حمله ادعایی اوکراین به خرسون را تایید نکرده است.

میخائِل رازووژایِف، فرماندار منصوب شده از سوی روسیه در سواستوپول در شبه جزیره کریمه، چهارشنبه شب از رهگیری پهپادها در نزدیکی پایگاه نیروی هوایی روسیه خبر داد.

به تازگی حملات پهپادهایی در عمق روسیه که ارزیابی شده اوکراینی باشد، خسارات و تلفات بیشتری وارد می‌کند. این امر افزایش توان اوکراین را نشان می‌دهد.

XS
SM
MD
LG