لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۷

هشدار اوکراین؛ ایران در صورت تامین موشک‌های بالستیک روسیه از «خط قرمز» عبور کرده است


دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین
دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین

وزیرخارجه اوکراین می‌گوید که ارسال موشک‌های بالستیک از سوی جمهوری اسلامی به روسیه برای به‌کارگیری در تهاجم نظامی به اوکراین عبور از «خط قرمز» است و در آن صورت، ایران با «تمام ابزارهای بین‌المللی تحت فشار قرار خواهد گرفت».

دمیترو کولبا روز پنجشنبه ۱۵ دی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اماراتی «الآن» تصریح کرد که ايران «به روسیه پهپادهای نظامی می‌دهد و روسیه از این پهپادها برای حمله به شهرها و زیرساخت‌های مهم اوکراین استفاده می کند».

او افزود: «ما شنیده‌ایم که ايران و روسیه احتمالا در حال مذاکره بر سر توافقی برای ارسال انواع مشخصی از موشک‌های ایرانی به روسیه هستند. ما این موضوع را با دقت زیر نظر داریم. این خط قرمزی است که بهتر است حکومت ایران از آن عبور نکند چون تمامی ابزارهای اعمال فشار برای متوقف کردن ایران به کار برده خواهد شد.»

این مقام ارشد اوکراینی تاکید کرد که پیام کشورش به جمهوری اسلامی «بسیار ساده و روشن» است: «مزایای این معاملات تسلیحاتی با روسیه هر چه باشد پیامدهای منفی این همکاری، بسیار بزرگ‌تر و زیان‌بارتر خواهد بود و از همین رو، تهران باید عمل‌گرا باشد.»

آقای کولبا در عین حال جمهوری اسلامی را متهم کرد که با ارسال پهپادهای نظامی به روسیه در «کارزار تروریستی مسکو علیه غیرنظامیان اوکراین مشارکت می‌کند».

اوکراین می‌گوید ایران ۱۷۰۰ پهپاد تحویل روسیه داده که صدها فروند از آن‌ها برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی، از جمله سیستم برق این کشور و همچنین اماکن مسکونی به‌کار رفته‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین، به‌تازگی اعلام کرد که روسیه بیش از ۲۵۰ فروند پهپاد دیگر از ایران دریافت کرده است.

XS
SM
MD
LG