لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۵

اطلاعات اوکراین از تلاش مسکو برای بسیج نیم میلیون سرباز دیگر خبر داد


تانک روسی در دست سربازان اوکراینی
تانک روسی در دست سربازان اوکراینی

سازمان اطلاعات نظامی اوکراین روز جمعه، ۱۶ دی، اعلام کرد که روسیه برای بسیج نیم میلیون نیروی جدید نظامی برای اعزام به جبهه‌های جنگ آماده می‌شود.

به گزارش گاردین، وادیم اسکیبیتسکی، معاون اطلاعات نظامی اوکراین، گفت نیروهایی که روسیه در ماه جاری در حال بسیج آنهاست افزون بر ۳۰۰ هزار سربازی است که سه ماه پیش به خدمت فراخوانده شدند و قرار است بخشی از یک رشته حملات در بهار و تابستان در شرق و جنوب اوکراین باشند.

به گفته این مقام ارشد اطلاعات نظامی اوکراین، این امر نشان می‌دهد که روسیه قصد پایان دادن به جنگ را ندارد.

روسیه در روزهای گذشته گفته بود که در فکر بسیج نیروی بیشتر نیست.

با این حال، روسای جمهوری اوکراین و آمریکا گفته‌اند که نیت واقعیِ پشت پرده از ادعای برقراری آتش‌بس یک‌جانبه از سوی روسیه، استفاده از این فرصت برای تمدد روحیه سربازان و بسیج نیروهای بیشتر آن کشور است.

به فرمان ولادیمیر پوتین، ارتش روسیه ظاهرا از ظهر جمعه، در روز کریسمس کلیسای ارتدکس، تا نیمه شب شنبه، ۱۷ دی، آتش‌بس یک‌جانبه برقرار کرده است.

در همین زمینه، پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، در ارزیابی که روز جمعه ارائه کرد، تاکید کرد که ولادیمیر پوتین از اهداف خود در قبال اشغال اوکراین دست نکشیده است.

به گفته پنتاگون، نیروهای روسیه با کمبودهای زیادی در جبهه‌ها روبه‌رو هستند، شمار نیروها به حد کافی نیست و انگیزه و روحیه سربازان روس ضعیف شده است.

از سوی دیگر، آمریکا و آلمان روز ۱۶ دی در بیانیه‌های جداگانه از تجهیز اوکراین به کمک‌های نظامی جدید خبر دادند.

بسته تازه کمک‌های آمریکا به ارزش حدود سه میلیارد دلار، شامل توپ‌های هوویتزر و خودروهای برادلی مجهز به سلاح اتوماتیک است. سخنگوی پنتاگون خودروهای برادلی را به «قاتلِ تانک» تشبیه کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، جمعه شب در تماس تلفنی با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، از بسته جدید کمک نظامی آن کشور، شامل سامانه‌های دفاع هوایی پاتریوت و خودروهای زرهی قدردانی کرد.

او در توییتر نوشت که درباره ادامه همکاری برای تقویت ارتش اوکراین با آقای شولتس گفت‌وگو کرده است.

آلمان پس از رایزنی وزیر دفاع خود با همتای آمریکایی‌اش، بسته کمک‌های جدید به اوکراین را اعلام کرد.

همزمان، به گزارش سی‌ان‌ان، اختلافات داخلی در میان جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا که انتخاب رئیس مجلس از عضو جمهوری‌خواه را به ۱۵ دور رای‌گیری در چهار روز پیاپی کشاند، نگرانی نسبت به ادامه حمایت نظامی آمریکا از اوکراین را در پی آورده است.

کوین مک‌کارتی که سرانجام روز شنبه، ۱۷ دی به ریاست مجلس نمایندگان رسید، پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره گفته بود که جمهوری‌خواهان با رسیدن به اکثریت در کنگره، بودجه اوکراین را در سال ۲۰۲۳ متوقف خواهند کرد.

کنگره ماه گذشته در زمانی که در دست اکثریت دموکرات بود، یک روز پس از سخنرانی ولودیمیر زلنسکی در سفر او به واشینگتن، کمک ۴۵ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۳ برای اوکراین را تصویب کرد. این رقم فراتر از انتظارات جو بایدن بود.

XS
SM
MD
LG