لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۰

گزارش‌ها درباره قریب‌الوقوع بودن اجرای حکم اعدام محمد قبادلو و محمد بروغنی


محمد قبادلو در دادگاه ‌‌‌(عکس از آرشیو)
محمد قبادلو در دادگاه ‌‌‌(عکس از آرشیو)

برخی فعالان مدنی و رسانه‌های مدافع حقوق بشر شامگاه یکشنبه ۱۸ دی نسبت به اعدام قریب‌الوقوع محمد قبادلو و محمد بروغنی هشدار دادند، هشداری که باعث شده است تا ده‌ها تن از شهروندان مقابل زندان رجایی شهر کرج تجمع کنند.

حساب کاربری ۱۵۰۰ تصویر در شبکه اجتماعی توییتر بدون اشاره به منبع خبری خود نوشت که آقای قبادلو و آقای بروغنی برای اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی در زندان رجایی شهر کرج منتقل شده‌اند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران نیز هشدار داد که این دو معترض در خطر اعدام قریب‌الوقوع قرار دارند.

ساعتی پس از این گزارش‌ها آتنا دائمی، فعال مدنی در ایران، در شبکه اجتماعی توییتر نوشت که خانواده محمد قبادلو به سمت زندان رجایی شهر در حرکت هستند.

ویدیوهای متعددی نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد ترافیک سنگینی اطراف زندان رجایی شهر شکل گرفته و ده‌ها نفر مقابل زندان اجتماع کرده‌اند. یکی از این ویدیوها معصومه احمدی، مادر محمد قبادلو، را نشان می‌دهد که می‌گوید فرزندش مریض است و پرونده پزشکی دارد.

وی همچنین تاکید می‌کند که فرید کرم‌پور، مامور نیروی انتظامی که دستگاه قضایی ایران محمد قبادلو را به قتل او متهم کرده‌ است، در مکان دیگری کشته شده و این مسئله در وبسایت نیروی انتظامی هم آمده، اما مرگ او را به پرونده فرزند وی ربط داده‌اند.

این در حالی است که روز چهارم دی نیز خبری مبنی بر پذیرش فرجام‌خواهی محمد قبادلو منتشر شد، اما دستگاه قضایی ساعاتی بعد آن را تغییر داد. همان زمان امیر رئیسیان، وکیل آقای قبادلو، گفت که خبر پذیرش فرجام خواهی موکلش استدلال قانونی داشت پس مساله نمی‌تواند اشتباه در نگارش خبر باشد.

آقای رئیسیان در توضیح آن رخداد گفت: «ابتدا دیوان عالی کشور اعلام کرد که فرجام‌خواهی محمد قبادلو پذیرفته شده است ولی بعد از چند ساعت و حدود ساعت یک و سی دقیقه ظهر، یعنی زمانی که در دیوان بسته شده و دیگر امکان حضور در آن وجود ندارد، اصلاحیه زد و اعلام کرد که فرجام‌خواهی رد و رای دادگاه بدوی مبنی بر محارب بودن محمد قبادلو ابرام شده است.»

این وکیل دادگستری همچنین شامگاه یکشنبه به دنبال انتشار خبر انتقال آقای قبادلو به سلول انفرادی جهت اجرای حکم در شبکه اجتماعی توییتر نوشت که « اعاده دادرسی محمد قبادلو ثبت شده و بر اساس قانون به محض دریافت این درخواست، دیوان عالی کشور باید دستور توقف اجرای حکم اعدام را صادر کند.»

محمد قبادلو دارای اختلال دوقطبی است. چندی پیش پدر او با انتشار ویدیویی گفت که او هفت سال در جنگ ایران و عراق از مرزهای کشورش دفاع کرده و جانباز شیمیایی اعصاب و روان است و در نتیجه همین بیماری نیز فرزندش دچار اختلال دوقطبی شده.

طی روزهای اخیر همچنین گزارش‌هایی مبنی بر لغو حکم اعدام محمد بروغنی، معترض ۱۹ ساله، منتشر شده که قوه قضاییه جمهوری اسلامی آن را تکذیب کرد.

از جمله اتهامات محمد بروغنی، «کشیدن سلاح سرد قمه، حمله به فرمانداری، آتش‌کشیدن فرمانداری و حمله به مامور دولت حین انجام وظیفه» در اعتراضات پاکدشت عنوان شده است.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی این جوان متولد ۱۳۸۲ را برای این اتهامات انتسابی به جرم «محاربه» به اعدام محکوم کرد. صدور این حکم در پرونده محمد بروغنی در شرایطی صورت گرفته است که او از حق داشتن وکیل انتخابی محروم بوده است.

XS
SM
MD
LG