لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۷

نخست‌ وزیر کانادا جمهوری اسلامی را یک «رژیم وحشی و قاتل» توصیف کرد


جاستین ترودو در مراسم بزرگداشت یاد قربانیان هواپیمای اوکراینی
جاستین ترودو در مراسم بزرگداشت یاد قربانیان هواپیمای اوکراینی

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا در مراسم سومین سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی حکومت جمهوری اسلامی را یک «رژیم وحشی و قاتل» توصیف کرد و خواستار پاسخگویی حکومت ایران در پرونده سرنگونی این هواپیما شد.

آقای ترودو روز یکشنبه ۱۸ دی در این مراسم که در تورنتو، بزرگترین شهر کانادا، برگزار شد بر تمایل دولتش برای تحقق عدالت برای قربانیان این هواپیما تاکید کرد.

پرواز پی‌اس ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین شامگاه ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸ دقایقی پس از ترک فرودگاه بین‌المللی تهران، با دو موشک سپاه سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین و خدمه هواپیما در اثر این حمله موشکی کشته شدند.

نخست وزیر کانادا در جمع اعضای خانواده‌های قربانیان این پرواز گفت: «ما به تلاش بیشتر برای اطمینان از اینکه این رژیم وحشی و قاتل به طور کامل پاسخگو خواهد بود، ادامه خواهیم داد.»

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی برای چند روز مدعی شده بودند سقوط هواپیما به خاطر «مشکلات فنی» بوده، آقای ترودو تاکید کرد: «این فاجعه به دلیل بی‌توجهی کامل رژیم ایران به جان انسان‌ها رخ داد.»

در پی ارائه شواهدی توسط کشورهای خارجی، نهایتا جمهوری اسلامی مجبور شد اعتراف کند هواپیما را با موشک‌های سپاه هدف قرار داده، اما مدعی شد که این حادثه «غیرعمدی» بوده است.

با وجود گذشت سه سال از این فاجعه، هنوز عوامل اصلی آن محاکمه نشده‌اند.

آقای ترودو در سخنرانی روز یکشنبه یادآور شد که کانادا همراه با اوکراین، سوئد و بریتانیا در پایان دسامبر به حکومت ایران اخطار داده‌اند تا هرچه زودتر برای حل اختلاف‌های موجود در این پرونده همکاری کند.

سخنرانی جاستین ترودو در مراسم بزرگداشت یاد قربانیان هواپیمای اوکراینی
سخنرانی جاستین ترودو در مراسم بزرگداشت یاد قربانیان هواپیمای اوکراینی

او گفت که اگر جمهوری اسلامی ظرف شش ماه از این روند پیروی نکند، چهار کشور پرونده را به دیوان بین‌المللی دادگستری خواهند برد تا تهران را مجبور به پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان کند.

همچنین در این مراسم، چند سخنران خواهان برخورد قاطع‌تر جامعه بین‌المللی از جمله کانادا در این پرونده شدند تا جمهوری اسلامی مجبور شود واقعیت این فاجعه را کاملا روشن کند.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های قربانیان، چندین درخواست انجمن را در برابر آقای ترودو و اعضای دولتش تکرار کرد.

او به ویژه از کانادا خواست که سپاه پاسداران ایران را «یک بار برای همیشه» در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

روز یکشنبه در سومین سالگرد این فاجعه، ایرانیان در داخل و همچنین خارج از کشور به بزرگداشت یاد قربانیان این پرواز پرداختند و مراسم یادبود در چندین شهر کانادا برگزار شد.

نخست وزیر کانادا روز جمعه ۱۵ دی نیز در آستانه سومین سالگرد سرنگونی هواپیما، با خانواده قربانیان ملاقات کرد.

دولت کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ملانی جولی، وزیر امور خارجه و عمر الغبری، وزیر حمل و نقل کانادا به همراه رالف گودیل، کمیساریای عالی کانادا در بریتانیا نیز در این دیدار حضور داشتند.

XS
SM
MD
LG