لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۰

یادآوری کشته‌شدگان اعتراضات ایران بر فرش قرمز مراسم گلدن گلوب


سپیده مُعافی، بازیگر ایرانی‌آمریکایی، در مراسم هشتادمین دوره جوایز گلدن گلوب
سپیده مُعافی، بازیگر ایرانی‌آمریکایی، در مراسم هشتادمین دوره جوایز گلدن گلوب

روز سه‌شنبه سپیده مُعافی، بازیگر ایرانی‌آمریکایی، با لباسی طراحی‌شده توسط امیر تقی، طراح ایرانی‌آمریکایی، در مراسم هشتادمین دوره جوایز گلدن گلوب ظاهر شد.

در جریان اجرای مراسم نیز شان پن، هنرپیشه و کارگردان، پیش از معرفی ولودیمیر زلنسکی به عنوان سخنران، با یادی از «شجاعت و شهامت ماورایی» جوانان ایرانی و «قیام» آنها به این جوانان ادای احترام کرد.

قسمت قابل توجه طراحی لباسی که سپیده معافی به تن داشت یک گل شقایق بزرگ قرمزرنگ است که اسامی کشته‌شدگان اعتراضات اخیر ایران بر روی گلبرگ‌های آن نقش بسته است.

سپیده معافی درباره لباس خود در این مراسم به رسانه‌ها گفت: «این لباس داستان‌های زیادی دارد، اما مهم‌ترین آن‌ها این گل است که نشان‌دهنده شکوفایی ایران جدید در این انقلاب است.»

امیر تقی، طراح ایرانی‌آمریکایی، نیز توضیح داده است که این گل خشخاش «توسط خانه میلاد با نام بسیاری از شهیدان انقلاب جاری ما در ایران حک شده است و ما آنها را به عنوان قهرمانان خود برای همیشه به یاد خواهیم داشت.»

سپیده معافی یکی از هنرمندان فعال ایرانی آمریکایی در هالیوود است و سابقه بازی در سریال‌هایی مانند «کشتن دو عاشق»، «دنیای ال: نسل کیو»، «پرنده سیاه» و «فریب» را در کارنامه خود دارد.

والدین او پس از انقلاب ۵۷ مجبور به ترک ایران شدند و پس از مدتی اقامت در ترکیه، به آلمان رفتند و سپیده در یکی از اردوگاه‌های پناهجویان در آلمان متولد شد و پس از چندی همراه با خانواده به آمریکا مهاجرت کرد.

در هشتادمین دوره مراسم گلدن گلوب که با اجرای جراد کارمایکل برگزار شد، «بَنشی‌های اینیشِرین»، جدیدترین ساخته مارتین‌ مک‌دونا، با سه جایزه گلدن گلوب در بخش سینما پیشتاز جوایز شد.

«بنشی‌های اینیشرین» یک کمدی-درام سیاه، دربارهٔ روابط انسانی و تنهایی و ماجرای دو دوست است که یکی، به ناگاه رابطه‌اش را با دیگری قطع و شرط می‌کند که اگر دوست سابق با او تماس مجدد برقرار کند، اتفاقی نامنتظره و ناگوار خواهد افتاد.

فیلم «خانواده فیبل‌من» ساخته استیون اسپیلبرگ نیز روز سه‌شنبه، ۲۰ دی‌ماه، دو جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم درام را برنده شد و «همه‌چیز، همه‌جا، به یکباره» نیز برنده دو جایزه شد. در بخش تلویزیون سریال «دبستان ابوت» با سه جایزه پیشتاز بود.

«خانواده فیبل‌من» ماجرای عشق پسری به نام سَمی فیبل‌من به سینما، از کودکی تا نوجوانی و جوانی در آریزونای آمریکا، در اواخر دهه ۵۰ و ابتدای دهه ۶۰ میلادی است.

داستان این فیلم با الهام از زندگی واقعی خانواده استیون اسپیلبرگ و استیونِ جوان در آن دوران و چگونگی ورود استیون اسپیلبرگ به دنیای سینما ساخته شده است.

از چهار ماه پیش که اعتراضات سراسری در ایران با مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، هنرمندان سینما و تلویزیون در ایران و خارج از کشور بارها از اعتراض مردم حمایت کرده و خواستار پاسخ‌گویی به خواسته‌های آنها توسط حکومت شده‌اند.

در این میان سینماگران هالیوود نیز به شکل فردی و گروهی بارها حمایت خود را از این اعتراضات ابراز کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG